Möödunud nädalavahetusel Tabivere rahvamajas peetud Jõgeva maakonna näitemängupidustustel sai näha nii traditsioonilist näitemängu kui ka otsingulist vaimu. Põhikooli- ja gümnaasiumiastme koolitruppide hulgast selgitati välja riigifestivalile pääseja.
Neljast põhikoolitruppide lavastusest oli igaüks hea omamoodi. Maarja Põhikooli tükile “Kardemoni linna rahvas ja röövlid” (lavastaja Merle Haossar) andsid kõvasti jumet juurde muusikaõpetaja Tiit Raua poolt selgeks õpetatud laulud. Natuke paremini oleks tulnud ehk läbi mõelda noortele näitlejatele antavad ülesanded: siis oleks tühja “tammumist” laval vähem olnud.
Osa Voore Põhikooli trupist näitas lavastuses “Hakka või uskuma” (lavastaja Mare Maasik) tükati suisa uskumatut lavalist vabadust ja mängulusti. Kui stseenist stseeni kulgemised ja muutumismängud (ümberkehastumised vanaemaks, vennaks ja nooremaks õeks) natuke vähem aega oleksid võtnud, oleks tulemus veelgi parem olnud.
Torma Põhikooli draamaring (juhendaja Ülle Säälik) oli lavastuses “Teisele poole” võtnud endale üsna rasked ülesanded ja märkimisväärse osa neist ka täitnud. Juhendaja enda kirjutatud tekstile üles ehitatud looga üritati ühest küljest kummutada müüti, et kõik tänapäeva noored on pealiskaudsed, teisest küljest näidata, et surma ja enesetapu teema sage käsitlemine noorte omavahelistes vestlustes ja jututubades ei tähenda kaugeltki seda, et noored ka tegelikult surra tahaksid. Mäng käis lavastuses kolmel tasandil: mittemidagiütlevaid MSNe vahetavate sõbrannade, paadiga tormisel merel elu eest võitleva noorteseltskonna ja luule abil elu põhiväärtusi vaagivate paaride tasandil. Eriti nauditav oli paadiseltskonna tugev meeskonnamäng.
Zhürii ehk Nõukoda, millesse pidustuste esimesel päeval kuulusid Eesti HarrastGümnaasiumitruppe osales kolm. Põltsamaa kultuurikeskuse näitering Viribus Unitis (juhendaja Keiu Kess) jätkas lavastusega “Virvendused” mullu “Roosa vihikuga” alustatud absurditeatri liini. Lavastus koosnes kaheksast mono- ja dialoogist, mis põhinesid eri autorite tekstidel ja mida mängisid eri näitlejad. Nõukoda pidas “Virvenduste” plussiks mitme näitleja väga õnnestunud mängu, puuduseks aga stseenide nõrka omavahelist seostatust.
Jõgeva Gümnaasiumi kooliteatri Liblikapüüdja lavastus “Kõik on noored” (lavastajad Lianne Saage-Vahur ja Kristjan Rohioja) käsitles noorte omavahelisi ning noorte ja nende vanemate suhteid. Laval sündis ridamisi häid näitlejatöid, ent paraku jäi Nõukoja meelest puudu kontrapunktist ehk sündmusest, mille ümber tegevus koondunud oleks.</font>
Jõgeva Ühisgümnaasiumi trupi Dramatöörid lavastus “Libahunt” (lavastaja Janek Varblas, liikumisjuht Merleen Läänemägi) koosnes Kitzbergi samanimelise näidendi võtmestseenidest, mis olid kokku seotud tantsuteatri elementidega. Vormilt oli tükk päris põnev, ent loo põhisõnumi väljalugemist ei olnud vaataja jaoks just kergeks tehtud.
Kerge polnud ka Nõukojal, kes laupäevase pika teatripäeva lõpus hilisele kellaajale ja otsust ootajate kannatamatusele mõeldes üsna lühikese arupidamisaja jooksul kolmest väga erineva, aga kaalult üsna võrdse lavastuse hulgast gümnaasiumiastme riigifestivalile edasipääseja nimetama pidi. Otsustati, et seekord esindab Jõgevamaad Viribus Unitis. Näitlejapreemiad teenisid välja Veiko Porkanen samast trupist ja Dramatööride “Libahundis” Marit kehastanud Maria Orb. Gümnaasiumiastme riigifestival toimub 11.-13. aprillini Tartus.
Täiskasvanute truppe osales näitemängupidustustel vaid kaks ja nemad astusid üles pühapäeval. Nõukotta oli seks ajaks endisest koosseisust järele jäänud vaid Tiina Loorand, kellele tuli appi Tartu Üliõpilasteatri stuudio juhendaja-lavastaja Timo Kikas.
Tabivere harrastusteater oli valinud, nagu eelmisel hooajalgi, Jüri Tuuliku kirjutatud tüki. “Ameerika mägede” peategelasteks olid lõbustuspargis töötavad mees ja naine, kellest esimene järjekindlalt teise lähenemiskatseid tõrjus. Muidu natuke venima kippuv sündmustik läks Timo Kikase sõnul alles siis tõeliselt käima, kui tüki lõpuosas sattus lõbustusparki meespeategelase noorpõlvesõber ja tõi mälestusi heietades mängu nähtamatu tegelase — meespeategelase kunagise armastatu, kes ta hüljanud oli. Kikase arvates hoiti publikut peategelase käitumismotiividest natuke liiga kaua aega teadmatuses. Lavastaja Tõnis Lepa arvates ei andnud tekst aga varasemateks vihjeteks just kuigipalju võimalusi.
Tõelise lustipommiga lõpetas näitemängupidustused Jõgeva Haigla Päevakeskuse näitering, kes esitas Laile Suka kokkupandud ja lavastatud loo “Perspektiiv”, mille tegevus toimus koolitunnis ja milles olid ära kasutatud nii mõnedki tuntud Juku-anekdoodid.
Timo Kikase sõnul pakkus “Perspektiiv” publikule omapärase perspektiivi: võimaldas vaadata tavalist kooliõpilast tavalistest natuke erinevate täiskasvanute pilgu läbi. Trupis lööb nimelt kaasa ka vaimupuudega inimesi. Teatritegemine pakub neile endale suurt lõbu ja kui materjal on jõukohane, saab positiivse elamuse ka publik.
Haigla päevakeskuse näitering saigi zhüriilt eripreemia perspektiivi andmise eest, selle liige Andor Pärtelpoeg aga vahetu mängu eest laval. Kaks eripreemiat läks ka Tabivere truppi: Rein Annuk sai selle unustamatu armastuse hinges kandmise eest ja Lii Kristerson ääretult intensiivse rollilahenduse eest.
Kuna täiskasvanute truppidel tänavu riigifestivali pole, siis polnud ka vajadust kaht lavastust omavahel pingeritta seada. Ja ega nii erinevaid asju võrrelda poleks saanudki.
Nõukoja liikmete kõrval oli näitemängupidustustel teisigi n-ö välisvaatlejaid, nagu Tartu Vilde Teatri näitleja Piret Kuub ning Vanemuise näitleja ja mitme harrastustrupi lavastaja Raivo Adlas. Kumbki ei pidanud kaht Tabiveres veedetud päeva ajaraiskamiseks. Kõige suurema elamuse said mõlemad Viribus Unitise “Virvendustest”.
“Erinevate autorite tekstid moodustasid tänu neis sisalduvale absurdimaigule ühtse terviku,” ütles Piret Kuub. “Tegevus toimus aga sordiini all ja aeglaselt nagu unenäos.”
“Käsitletud teemad “käivitasid” noori näitlejaid üllatavalt hästi ja nende töö oli nauditav,” lisas Raivo Adlas.
Tabiveres seisavad sel kevadel ees veel teisedki “teatritalgud”: 23.-25. maini toimub seal VIII külateatrite festival.
RIINA MÄGI