Oskar Lutsu Palamuse Gümnaasiumi väisasid möödunud neljapäeval hakkajad IT-tudengid, kes nimetasid end küll nohikuteks ratastel, ent püüdsid tegelikult tõestada, et nad nii väga nohikud polegi, vaid täitsa normaalsed ja lõbusad noored inimesed.
Kahe kõrgkooli, Eesti infotehnoloogia kolledži ja Tallinna tehnikaülikooli 12 tudengit pöörasid Palamuse gümnaasiumi koolipäeva, pehmelt öeldes, pahupidi. Seal, kus 7.-12. klassi tunniplaanis oleksid pidanud olema emakeele, matemaatika ja muude tavapäraste õppeainete tunnid, olid kirjas hoopis “riistvaralabor”, “tarkvaralabor” ja “progelabor” ehk äraseletatult programmeerimislabor. Nimetatud klassid said kaasa teha kõigis kolmes laboris ning veeta ühe natuke lõbusama tunni kooli väikeses saalis, mängides suurel ekraanil arvutimänge ning uudistades tervet lauatäit uusi nutiseadmeid.
Riistvaralaboris uuriti, millest arvuti üldse koosneb ja missugusest loogikast lähtudes mõtleb.
“Olete te kunagi arvutit lahti võtnud?” küsis üks labori juhendajatest, Lauri-Rihard Liba klassilt. Selgus, et ega keegi eriti polnud. Tolmu eemaldamiseks tuleb seda Lauri sõnul siiski mõnikord teha, ent siis tuleb kasutusele võtta ettevaatusabinõud, sest tolmuimejale või meie kehale kogunenud staatiline elekter võib mõjuda hävitavalt arvuti mällu talletatud infole. Noored said ka teada, mis vahe on HDD ja SSD tüüpi kõvakettal ning missugusel juhul on parem kasutada üht, missugusel teist.
Virtuaalne jälg
Tarkvaralaboris uuriti, millistest arvutiprogrammidest võiks noortel koolitöös või muudes tegemistes kasu olla. Jürgen Pulles demonstreeris, kuidas programm Power Query võimaldab iseenda või kellegi teise kohta andmebaasidest infot küsida, näiteks koguda kokku kõik inimese Facebooki seinal olevad postitused ja paigutada need tabelisse. Seda uurides võib tema kohta nii mõndagi teada saada. Jürgen Pulles soovitaski noortel edaspidi natuke rohkem mõelda, milline jälg neist virtuaalmaailma maha jääb.
Programmeerimislaboris said noored “käe valgeks” programmeerimises või mõne lihtsa mängukese loomisel. Lastele mõeldud keskkonnas Scratch said programmeerimisega kenasti hakkama isegi seitsmenda klassi õpilased. Koolipäeva lõpus said kõik soovijad osaleda X-boxi tantsuvõistlusel, kus tuli jäljendada arvuti poolt ette antud liigutusi.
Silmad särama
Projektis “Nohikud ratastel” ehk “Geeks on Wheels” löövad kaasa ühendusse Microsoft User Group (MUG.ee) kuuluvad tudengid.
“See on juba neljas selline tuur,” ütles üks “nohikute” eestvedajatest Liisi Soots. “Iga tuuri raames külastame kuut kooli ning püüame sealsetele õpilastele näidata, et IT on lahe ja et edasiõppimisplaane tehes tasub ka seda eriala kaaluda. Täna oleme esindatud küll ainult Tallinna tudengitega ent tavaliselt on osalejaid ka Tartu ülikoolist. Ringi sõidame kolme autoga, mille on meie käsutusse andnud üks meie sponsoreid United Motors.”
Liisi Soots kinnitas, et nädal, mille ta koos sõpradega ratastel veedab, arendab teda ja teisi.
“Saan juurde esinemisjulgust ja organiseerimisoskust ning annan lastele edasi IT-pisikut. Ning see paneb neil silmad särama,” ütles Liisi.
“Nohikud ratastel”
*Projekt, mida veavad Microsoft User Groupi kuuluvad IT-tudengid.
*Nn nohikute tuuril külastatakse Eesti väiksemate asulate koole ning tutvustatakse seal uuemat tehnoloogiat ja antakse edasi oma IT-vaimustust.
*24. septembrist 1. oktoobrini kestval neljandal tuuril käiakse lisaks Palamuse gümnaasiumile Kunda ühisgümnaasiumis, Kehtna põhikoolis ning Elva, Tõrva ja Põlva gümnaasiumis.
*Tuuri toetavad United Motors, EMT, Skype, LHV, Nortal, Alexela, Microsoft, Photopoint ja Saku õlletehas.
RIINA MÄGI