Teisipäeval kogunes Jõgeva kultuurikeskusse sadakond Jõgevamaa koolide õpilast, et koos ekspertidega arutada, milline on olukord alaealiste alkoholi tarbimise osas ning kuidas noorte alkoholilembust vähendada.
Alkoholi tarbimine pidudel on noorte hulgas paraku elementaarseks muutunud. Mõnedel teismelistel ei möödu ühtegi nädalavahetust, mil ei olda purjus, mõned tarvitavad alkoholi isegi koolipäevadel. Ettekäändeks tuuakse pingete maandamise vajadust, hirmu teistest erineda. Juuakse ka tuju tõstmise eesmärgil. Siiski ei ole kõik noored kursis sellega, mida alkoholi tarbimine endaga kaasa tuua võib.
Täielikus teadmatuses alkoholi kahjulikkusest ei ole keegi, kuid joomisega kaasnevaid terviseriske ei suudeta võtta piisavalt tõsiselt. Debatil osalenutele rääkisid Tartu ülikooli arstiteaduskonna tudengid, et praktiliselt sajal protsendil neeluvähki põdenutest on selle haiguse põhjustanud alkoholi tarbimine. Vähki haigestumist seostatakse ennekõike suitsetamisega, kuid alkoholil on tegelikult sama suur, mõnikord isegi suurem roll.
Debatil “Alkohol ja meedia” lauajuhina osalenud Eesti rahvusringhäälingu korrespondent Olev Kenk rääkis, et tänapäeval arvestatakse aina vähem nendega, kes on karsklased, nagu näiteks ta ise.
“Kui me tutvusringkonnaga matkadel käime, siis me arvestame välja, kui palju igaüks matka tarvis raha peab välja käima. Sageli arvutatakse sinna juurde ka raha, mis kulub alkoholile, kuid pahatihti ei mõelda üldse sellele, et seltskonnas võib olla ka keegi, kes ei joo. Suitsumehed ju ei eelda, et kamba peale klapitakse matkale minnes suitsuraha, miks peaks siis seda tegema alkoholi puhul,” tõdes Kenk.
Alkoholireklaam teles ära keelata
Veel arutlesid noored selle üle, et alkoholireklaam on sageli ahvatlev ning 21.00, millest alates võib teleekraanidel alkoholireklaami näidata, on liiga varane kellaaeg. Noorte arvates võiks selliseid reklaame näidata alles pärast kella 23.00 või teles alkoholireklaam üldse ära keelata.
Ka Olev Kenk nõustus noorte mõttega, nentides, et alkoholireklaamides propageeritakse joomist kui eluviisi. “Reklaamis näidatakse, kui lahe on selle joogi joomine ja kui hea meeleolu see tekitab,” rääkis Kenk, lisades, et tootekesksusest jääb reklaamis asi kaugele. Samas peitub selles probleemis ka vastuolu, sest telekanalid teenivad reklaami pealt raha ning seetõttu on nad huvitatud, et neilt reklaami ostetaks, olenemata sellest, millist toodet reklaamitakse.
Põltsamaa ametikooli õpilane Anete nentis, et ta debatil just midagi uut ja põrutavat ei kuulnud. Ta oli varemgi teadlik, et alkohol on kahjulik, ning kinnitas, et enamik tema eakaaslasi teavad, millega alkoholi tarbides riskivad. Samas tunnistas ta, et alkohol pole ka tema koolikaaslastele võõras. “Poiste ühikates korraldatakse ikka aeg-ajalt pidusid, tüdrukute ühikas on seda vähem,” sõnas Anete. Samas tunnistas neiu, et karistused politseinike ja ka kooli töötajate poolt on neil alkoholi tarbimise eest üsna karmid ning seetõttu pidusid väga tihti ei peeta. Siiski tuleb ette, et eelmisel õhtul maha peetud raju peo pärast jäetakse tundi tulemata või ilmutakse kooli joobes, kartmata ühikast väljaviskamist või stipendiumist ilmajätmist.
Suitsu proovitakse juba algklassides
Puurmani gümnaasiumi õpilased arvasid, et alkohol on karmidele reeglitele vaatamata liiga kättesaadav. “Kusagilt ikka leitakse täisealine sõber, ja nendelt alaealistelt, kes näevad veidi täiskasvanulikumad välja, poes dokumente ei küsita,” rääkisid Puurmani kooli õppurid. Veel kinnitasid noored, et suitsu hakatakse proovima järjest nooremalt. “Olen näinud isegi algklassipoistel sigaretti näpus. Proovitakse juba üsna varakult, kuid iga päev hakatakse suitetama hiljem,” rääkisid poisid.
Maakonna tervisenõukogu liikmed Maiu Veltbach ja Andi Einaste rääkisid, et debati eesmärk on noorte teadlikkust tõsta ning tõdesid, et viimase paari aastaga on alaealiste alkoholitarbimine siiski pisut vähenenud.
Noortedebatil “Ära osta mulle, ära osta talle!” esitatud ideed
-
Alkoholireklaam tuleks teles viia hilisemale ajale või üldse ära keelata.
-
Julge öelda sõpradele, et ei taha juua, mitte et ei saa.
-
Politseinikud peaksid ennetustööd tegema üha nooremate hulgas, ka juba algklassides.
-
Alkoholireklaamis ei tohiks reklaamida joomist kui lahedat eluviisi, mida siiamaani tehakse.
-
Alkohoolsete jookide hindu tuleks tõsta.
-
Kange alkohol tuleks toidupoodidest müügilt ära võtta
-
Tuleks propageerida suhtumist, et kahest õllest või siidrist piisab peol täiesti.
EILI KOITLA