Ülemöödunud nädalal tegid Jõgevamaa avatud noortekeskuste esindajad Palamusel kokkuvõtteid sellest, mida mullusel maakondlikul
Piret Eit on põhiametilt Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemia noorsootöö metoodika lektor. Möödunud aastaks oli ta aga määratud Eesti Avatud Noortekeskuste Ühenduse poolt Jõgevamaa
Seda, mida ühe või teise Jõgevamaa paiga noortekeskuses projektide raames tehtud, ei ole ka parema tahtmise juures siinkohal lähemalt lahti rääkida võimalik, sest ainuüksi projektide pealkirjade üleslugemine neelaks kolmveerandi leheloo mahust. Seepärast panen siia kirja hoopis vestlusringist kogunenud tarkuseterad, mis neile, kes kohal ei viibinud, marjaks ära kuluda võivad. Kõigepealt noorsootöötajate endi kasulikud tähelepanekud.
Kunagi ei tea ette, mis noortele „peale läheb“ ning kuipalju noori üritusele tuleb.
Ene Seppa, Palamuse
Sirle Schneider, Jõgeva vallavalitsuse noorsootöö spetsialisti kohusetäitja ja Jõgeva aleviku noorsootöötaja: „Samas võib tore reis mingi tühise asja, näiteks kahe seltskonna omavahelise tüli pärast ära jääda. Pärast on tülitsejad ise ka arvatavasti õnnetud, aga teha pole enam midagi.“
Kui tahad, et noortekeskuse külastatavus hüppeliselt kasvaks, muretse keskusse telekas ja Wii mängud ning huvitavaid lauamänge.
Kadri Kommer, Jõgevamaa Omavalitsuste Aktiviseerimiskeskuse huvi- ja projektijuht: „Voore noortekeskuse külastatavus kasvas Wii mängude soetamise järel kõvasti ja juurde tuli just nooremat publikut. Kodudesse paljud selliseid mänge soetada ei suuda, ent nende abil saab vähemasti virtuaalsel viisil harrastada mitmeid spordialasid, nagu golf, tennis, noolemäng, ralli jne.“
Sirle Schneider: „Inimesed, kes arvavad, et lauamängud on mingi tühine ajaviide, panevad täiega puusse. Lauamängud arendavad loogikat, taiplikkust ja mitmeid muid kasulikke omadusi ning uusi mänge tuleb kogu aeg juurde. Tark noorsootöötaja võib aga vaikselt mängijate juurde astudes ja nende tegevusse „sulandudes“ noortega ka mitmed vajalikud probleemid läbi arutada, nii et nood sellest arugi ei saa.“
Kui noortekeskuses on puudu mõni mööblitükk, siis saab selle teha ka projektipõhise töötoa tegevuse käigus.
Sirle Schneider: „Jõgeva aleviku noortekeskuses oli vaja riiuleid. Ostsime vajalikud vahendid, tegime joonised ja meisterdasime ühe kutsekoolis ehituseriala lõpetanud noormehe eestvedamisel riiulid valmis.“
Toiduvalmistamisega seotud koolitusi on tark korraldada siis, kui sellele järgneb mõni rahvarohkem üritus.
Janar Hannolainen, Kuremaa
Ka rongiga Tallinna sõitmine võib olla metoodiline võte.
Sirle Schneider: „Kui tahtsime minna Patarei vanglat ja loomaaeda külastama, otsustasime Tallinnasse sõita mitte tellitud bussi, vaid rongiga, et anda noortele, kellel seda veel pole, ka Tallinna ühistranspordi kasutamise kogemus: kust osta pileti, kuipalju see maksab, kuidas seda komposteerida jne. Sellisest kogemusest võib edaspidi palju kasu olla.“
Nüüd aga ekspert Pireti näpunäited.
1. Tehke statistikat ning pange kirja projektist otseselt ja kaudselt kasusaajate hulk. Kui te seda ei tee, võib omavalitsus ühel heal päeval leida, et teie tegevust polegi vaja toetada, sest kasu on sellest liiga vähestele.
2. Noorte hulgas populaarsetele filmiõhtutele võiks järgneda ka arutelu nähtu üle. See ei pea toimuma samal õhtul ega meenutama moraalilugemist (a la „tegelikult ei tohiks inimest pooleks saagida, nagu õudusfilmis seda tehti“), vaid noori saab suunata mõtteid vahetama näiteks järgmisel päeval töötoas midagi meisterdades. Nii muutub filmivaatamine aktiivõppe meetodiks.
3. Ka huvikäike ei peaks ette võtma niisama meelelahutuseks, vaid need peaksid mingeid teadmisi ja kogemusi andma. Näiteks turismitalu külastades võiks uurida, kuidas maapiirkonnas üldse turismi edendada annab, mängumaad külastades võiks käsitleda atraktsioonide ohutuse küsimusi, vabatahtliku töö võiks aga ühendada teadmiste jagamisega sellest, missugust tööd ja missugustel tingimustel alaealised üldse teha tohivad.
4. Noorteaktiivi koolitamisel võiks üldjuhul kallite koolitajate tellimise ja n-ö ärisektori toitmise (tõsi, mõnikord on ka see põhjendatud!) asemel kasutada neid noori, kes on ise juba samal teemal koolitust saanud. Nii tuleb ühest küljest odavam, teisest küljest võib mõnigi noor endas koolitajatalendi avastada.
5. Noortejuht peaks oskama noori kaasata projektikirjutamisse, nii et nad ei oleks ainult projektiraha eest tehtava tarbijad.
Kasulikke kilde kogunes veelgi. Üks väga konkreetne plaan ka: enne suvist malevate ja muul viisil töötamise perioodi tuleks korraldada maakonna noorsootöötajatele noorte töötamist puudutavaid õigusakte käsitlev koolitus. Veel avaldati arvamust, et tänavusel
Tänavune maakondlik
i
RIINA MÄGI