Mis saab Adaverest?

Aastal 2026 peaksid plaanide järgi algama neljarealise Adavere ja Põltsamaa möödasõidu ehitustööd Tallinna-Tartu maanteel. Juhul, kui maantee hakkab tulevikus Adavere alevikust kaugemalt mööda kulgema, mõjutab see nii kohalikku ettevõtlust, toitlustusasutusi kui ka ühistranspordikorraldust.
Möödasõiduga tahetakse vähendada sõiduaega pealinna ja ülikoolilinna vahel ning suurendada liiklusohutust. Maantee juhitakse uue kava järgi Puhu ristist ja Adavere alevikust mööda.
Tahes-tahtmata meenub multifilm „Autod“, kus kiirema maantee ehituse tõttu kadus terve linnake kaardilt. Oli ju uus ja uhkem maantee kiirem, mugavam ja peatuskohaks kujunenud väikelinna polnud enam kellelegi vaja. Paralleele võib meelevaldselt (või mitte nii meelevaldselt) tõmmata ka Adaverega. On ju seal pood ja tankla, mis suuresti toetuvad, nii nagu Puhu risti ettevõttedki, trassiliiklusele. Möödasõitjad peatuvad, võtavad kohvi, tangivad auto, ostavad kohalikust kauplusest ehk midagi kaasagi ning kiirustavad edasi. Kui aega üle jääb, jalutavad Adavere kooli juures, uudistavad uisuovaali … Mõni spordilembesem teab isegi mõelda, et just sellelt ovaalilt on sirgunud Eesti parimad kiiruisutajad Saskia Alusalu ja Marten Liiv …
Ent kahjusid on teisigi. Kui maantee hakkab Adavere asulast ja Puhu ristist mööda kulgema, mõjutab see ka bussiliiklust. Nii ei tea täna veel keegi, kust täpselt ja kas üldse bussiga Tartusse või Tallinna enam saabki. Eks kindlasti saab, iseasi on küsimus, kui mugav ühistranspordi kasutamine siis on.
Pikne McQueen ütles filmis „Autod“ teistele: „Nad sõidavad [teist maanteed] mööda ega teagi, millest nad ilma jäävad.“ Ilmselt võib see saatus tabada ka Jõgevamaal Puhu risti ning Adavere asulat.

blog comments powered by Disqus