Kultuurikeskuse arvutiringi juhendaja Väino Valdmann on aastaid eksperimenteerinud arvutiprogrammides leiduvate 3D objektide ja huvitavate taustadega, seades neid kokku põnevateks arvutigraafilisteks taiesteks. Sama õpetab ta ka oma noortele “jüngritele”.
“Eks me tee arvutiringis muud ka: õpime internetti kasutama, kodulehekülge koostama ja kujundama jne,” ütles Väino Valdmann. “Aga teised tegevused ei anna ju sellist tulemust, mida rahvale vaatamiseks seinale saaks riputada. Nii et näitusel saab näha ikka mänge 3D objektidega.
Kuigi kasutatakse n-ö standardobjekte, on lõpptulemuses ikkagi teatav isikupära olemas, sest valikud, mida millega kokku panna ja missugused toonid valida, teeb igaüks ise. Kes on üles ehitanud julge fantaasiamaailma, kes püüab ka arvutis ikkagi emakest loodust kopeerida. Nii võib näha piltidel tühjuses taevasse pürgivat treppi, aga ka tõusvas päikese taustal kappavat hobust; tihedalt pilvelõhkujaid (või hoopis metalselt helkivaid puid?) täis pikitud tehismaastikku, aga ka tõetruud akvaariumi.
Nii või teisiti, aga millegi võrra targemaks on saanud iga tegija.
Väino Valdmanni sõnul on tema näpunäidete osakaal mõne töö sünni juures suurem, mõne juures väiksem.
“Mõnda tööd nägingi alles siis, kui seda paberile printima hakkasin. Ja mõnel puhul oli see väga meeldiv üllatus,” ütles Väino.
Kuue noore autori 17 näitusetööd printiski Väino, muuseas, välja oma kulu ja kirjadega, st oma kodusest värviprinterist.
“Kuidagi pidid nad ju välja trükitud saama,” laiutas Väino käsi. “Eraldi raha meil selleks aga kulutada polnud.”
Noorte arvutigraafikute töid saab kultuurikeskuses näha 15. aprillini.
RIINA MÄGI