Juhtkiri: Jälle häda raudteega

Vahepeal püüti raudteed ainult kaupade liikumiseks kasutama hakata ja üritati inimesi sealt üldse eemale tõrjuda. Paraku see päris hästi ei õnnestunud. Praeguseks on ikka tööle ja töölt koju võimalik ka rongiga sõita, vähemasti Tartu ja Jõgeva vahel. Nüüd terendab silmapiiril uus raudteesõda.

Jätame kõrvale arutluse selle üle, millised huvirühmad raudtee erastamiselt kõrvale jäid, kuidas nad end nüüd tõrjutuna tunnevad ja kaotatut tasa püüavad teha ning kuidas raudtee praegused omanikud püüavad võtta maksimumi hirmus raudtee taasriigistamise ees. Hull on, et segadus Eesti Raudtee kasutustariifide ümber võib Kärkna Tabivere-Kaarepere raudteelõigu remondi pooleli jätta.

Eesti Raudtee juhid väidavad, et 25. aprillil raudteeinspektsiooni kinnitatud raudtee infrastruktuuri kasutustasud ei võimalda ettevõttel raudteed korras hoida ega tagada selle jätkusuutlikkust. Uus kasutustasu vähendab investeerimisvõimalusi vähemalt kolm korda ja seni planeeritud tööd suudab ettevõte planeeritud kuue aasta asemel lõpule viia 22 aasta jooksul. Eesti Raudtee plaanib inspektsiooni otsuse vaidlustada.

Niisiis ? käimasolevate tööde, kaasa arvatud Kärkna Tabivere-Kaarepere lõik, tulevik on lahtine. Ehitus on poole peal ning kui tööd peaksid pooleli jääma, ei oska firma öelda, millise kiirusega rongid sel teeosal liikuma hakkavad. Praegused kasutustasud kehtivad käesoleva aasta 29. maist kuni 2006. aasta 27. maini.

Kärkna-Tabivere-Kaarepere lõigu remonttööde tulemusel oleks reisirongide liikumiskiirus kasvanud 120 kilomeetrini tunnis ja kaubarongidel 80 kilomeetrini tunnis. Esialgsete plaanide kohaselt pidid nimetatud lõigul tööd lõppema mai lõpuks ning reisirongide sõiduaeg Tartu ja Jõgeva vahel lühenema kümnekonna minuti võrra.

Eesti Raudtee loogika on lihtne: kui riik meid infrastruktuuri tasuga piirab, pigistame meie omakorda sealt, kus riigil kõige valusam ? külmutame remondi.

Riigi ja Eesti Raudtee vahelt on must kass ammu läbi jooksnud. “Vorst vorsti vastu” poliitika ei too kellelegi kasu. Jõgevamaa jaoks on raudtee paraku oluline, ka reisijate seisukohalt. Sellepärast valmistab üha süvenev raudteesõda meie inimestele tõsist peavalu.

blog comments powered by Disqus