Innovatsiooniaasta pani mõtted liikuma

Innovatsiooniaasta on olnud positiivselt inspireeriv ja pannud Eesti inimeste mõtted uuenduste suunas liikuma. Kui aasta tagasi oli vähe neid, kes innovatsiooni mõistest aru said, siis täna  eelistavad inimesed enda kohta väita, et nad on innovatiivsed, selgus Aune Pasti eestvedamisel korraldatud uuringust. 

Innovatsiooniaasta patroon president Toomas Hendrik Ilves ütles aasta lõpukonverentsil, et üks innovatsiooniaasta suuremaid saavutusi on olnud mõtete liikumapanek, kuid nüüd tuleb alustada kõige raskema osaga ning head ideed ka ellu viia. „Eesti riigi ja rahva heaolu määrab ikkagi see, kas headest ideedest saavad kvaliteetsed tooted ja teenused. Käegakatsutavad asjad – ülekantud või otseses tähenduses –, mida saame eksportida,” rõhutas ta.

Oleme aasta jooksul kohtunud väga paljude nutikate inimestega, kellel on olnud julgust oma ideed teoks teha. Nii on sel aastal turule jõudnud Südamejuust, uudne energiasäästlik moodulmaja, robotmannekeen, matemaatiline doomino, SmartPosti iseteeninduslikud pakiautomaadid, rahvuspapudeks ristitud tennised, multifunktsionaalne lastevoodi SmartKid. Soomaal on kaduv ühepuulootsiku- ehk haabjakultuur pööratud tõusule ning seda on oskuslikult seotud turismiga.  Aasta innovaatoriks tunnistati  ModesatOÜ, kes viis lairibainterneti lennukitesse. Need on vaid mõned näited ja nagu näha, on uuenduslikke ideid rakendatud väga erinevates valdkondades.

Panime tähele, et ettevõtjad ootavad oma tegevuse märkamist ja tunnustamist. Innovatsiooniaasta jooksul on tunnustatud enam kui 30 ettevõtet, toodet ja ettevõtmist, tõstes seeläbi esile uuendusi, innovaatoreid ning uut ja teistmoodi tooteid, teenuseid ja algatusi. Innovatsiooniaasta erimärgist „Uus on IN” kannab juba üle 80 toote ja teenuse. Neid märke saab taotleda veel kuni maikuuni ja kasutada aasta jooksul peale toote turuletoomist.

Peamiseks innovatsiooniaasta tulemuseks ongi, et inimesed ei karda enam innovatsiooni. Aasta alguses käivitatud innovatsiooniaasta keskusena töötanud veebilehte  www.in.ee  on külastatud üle miljoni korra, lehel on  end registreerinud üle 3000 inimese ja üle 1000 organisatsiooni. Elavalt arutatakse blogis innovatsiooni eri aspektide üle ja pakutakse ning kommenteeritakse ideid. Eestlaste hulgas on levinud arvamus, et kui mul on ideid, siis ma olengi innovaatiline. Tegelikult on innovatsioon aga oma idee edukas elluviimine, selles osas soovisimegi inimesi julgustada, raskel ajal vajavad inimesed hakkamasaamiseks impulssi uutmoodi tegutsemiseks. 

Meil oli rõõmustav  aasta lõpul läbi viidud uuringust teada saada, et  innovatsiooniaasta on virgutanud just ise endale tööd andvate ja eriti väikeettevõtjate innovaatilisust. Nii väidab 78 protsenti väikeettevõtjatest, et nad on aasta jooksul kasutanud uusi ideid, teinud midagi uutmoodi, õppinud midagi uut – olnud innovaatilised. Märkimisväärne, et kolmandik pensionäridest väidab enda kohta sama.  

Inimeste arv, kelle jaoks innovatsiooni tähendus on ebaselge, on vähenenud. 2008. aastal oli neid 28, 2009. aastal aga 12 protsenti.

Aasta alguses unistasin, et inimesed räägivad innovatsioonist iga päev, arutlevad sõpraderingis ja vaidlevad innovatsiooni erinevate avaldumisvormide ja tähenduse üle. Rõõm on tõdeda, et nüüd, kui aasta  on läbi saanud, täpselt nii see toimibki – innovatsioon on muutunud igapäevaseks kõneaineks. Tulgu nendest kõnelustest uusi ideid, mis toodeteks ja teenusteks saavad!

iii

URMAS KÕIV, innovatsiooniaasta juht

blog comments powered by Disqus