Heldur Lääne: võimalus bussiga liikuda peab olema elementaarne

MTÜ Jõgevamaa ühistranspordikeskuse juhatuse liige Heldur Lääne ütles intervjuus Vooremaale, et seekord on meil kõigil ainulaadne võimalus näidata, kuidas teha viiruse murdmisel koostööd.
„Võtame selle tõsiselt ette ega väärata ka viimastel sammudel. Jõudu ja tarmu meile,” ütles ta. Koostööpartneritega püütakse hoida maakonnasisene bussiliiklus võimalikult regulaarne ja vältida bussides nakatumist. Lääne kutsus suhtuma bussijuhtidesse kui eesliinitöötajatesse.


Koroonaviirusest tingitud eriolukord on mõjutanud igat valdkonda erinevalt. Mida tähendab praegune kriis ennekõike Jõgevamaa bussiliiklusele?
See on kummaline aeg, et mitte öelda rängemalt. Bussiliiklus on ju tavaelu osa ja kui tavaelu on peapeale pööratud, on seda ka bussiliiklus. Samas on liikumisvõimalus sama tähtis kui toidu kättesaamine või apteegi teenus. Seda ei saa lihtsalt niisama ära lõpetada. Vastupidi, võimalikult palju peab püüdma hoida tavaolukorda, kui olud ümberringi drastiliselt muutuvad. Praegu tuleb väga selgelt välja, et maakonnaliinid ei ole lustlik ja meeldiv ühest kohast teise vuramine, vaid selle järele on tõsine vajadus.

Milliste probleemidega tuli teil tegelema hakata, kui eriolukord välja kuulutati? Mis osutus kõige keerulisemaks?
Nagu mäletame, siis stardipauk nagu oli ja ei olnud ka. Päev-päevalt hakkasin saama kõnesid ja põhiline mure oli tööl käimise võimalus. Aeg on keeruline ja kui töökoha peaks kaotama sõiduvõimaluse puudumise tõttu, võib see mõne inimese jaoks olla katastroof. Kuigi reisijate arv iga päevaga vähenes, oli seda olulisem sõitudega võimalikult tavapäraselt jätkata. Eesmärk oli hoida stabiilsust.
Selgitasin seda ka maanteeametile, kolleegide suhtumine oli väga erinev, kuid minu arusaam on, et meile on riigi eelarvest riiklik toetus eraldatud, lisakoormust me ei tekita, stabiilsuse jaoks on jätkamine oluline ja ka vedaja valmisolek on tähtis. Kas meil oleks võimalik kunagi hiljem jätkata, kui juhid on paar kuud kodus istunud?

Kuivõrd on kriisi ajal reisijate arv vähenenud?
Jään vastuse võlgu. Eriolukorras lõpetati sõiduõiguse valideerimine, et vähendada kontakte. Seega me ei tea, kui palju tegelikult sõidetakse. Esimesel nädalal sõitjate arv väga palju ei vähenenud. Elan ootuses, et peagi lõpevad piirangud ja kokkuvõtte teen pärast seda. Ma tean, et reisijaid on märksa vähem, aga vedaja sõnul on liine, kus sõitjaid üldse ei ole, pigem vähe. Keegi sõidab ikkagi.

Kas mõni bussiliin on ajutiselt tegevuse lõpetanud?
Oleme vedajaga koostöös mõned kärped teinud. Kes bussiga sõitnud, teab, et teatud sotsiaalseid liine hoidsime varemgi, aga suuri muudatusi ei ole teinud ega ka plaani. Pigem teeme liinidele erisusi sisse helistamiseks, et reisija vajaduse korral peale võtta.

Kui Jõgeva Atko tahab mõne bussi liinilt maha võtta, siis kas selle peab kooskõlastama Jõgevamaa ühistranspordikeskuse, omavalitsuse või kogukonnaga?
Meil on leping ja leping on alati kahepoolne. Ilma teise pooleta ei ole võimalik midagi muuta. Tegelikult oleme kõik muudatused teinud koostöös ja see on seni väga hästi töötanud.

Ära on jäänud õpilasliinid. Kas ja kuidas sellest tulnud majanduslik kahju Atkole korvatakse?
Kehtestatud tasuta sõit välistab sellise võimaluse. Vedaja saab kulud kaetud, kahju ei teki. Selles mõttes töötame täiesti erinevatel alustel näiteks kaugliinidega, kus tuli peaaegu päevapealt liine lõpetada. Piletitulu, mis oli ainus sissetulek, kukkus liikumispiirangu tõttu järsult.

Kas bussijuht peab töötades kandma nn kirurgimaski ja võib nõuda, et ka reisijad oleksid maskides? Kas ta võib paluda või käskida osal reisijatel lahkuda, kui bussis on liiga palju inimesi?
Maski kandmine on problemaatiline tänase päevani, et kas seda on vaja ainult tervete kaitseks haige ees. Desovahendeid ja tihedamat puhastamist palusin vedajal kohe kasutada ja seda ka tehti. Peale selle on juhi lähiümbrus lintidega suletud. Piirangute tegemine bussis on mõneti tinglik, sest näiteks avarii korral peavad kõik väljapääsud olema kasutatavad ja takistusi ei tohi olla. Seda ütleb ka liikluseeskiri. Isegi siis, kui kahe ukse puhul lubatakse sisse ainult tagauksest.

Kuidas üldse sekkuda, kui keegi rikub eriolukorra reeglit? Näiteks viis sõpra istuvad üksteise läheduses.
Eriolukorra reeglitele saab tähelepanu juhtida, aga sund-olukordade lahendamiseks on politsei. Inimesed on erinevad, aga reegleid ei hakata nimme rikkuma. Teismelise mentaliteet on muidugi teistsugune, aga enamik meie lapsi on kasvatatud korralikeks. Hea soovitus on võtta bussijuhti kui eesliini töötajat ja teda tunnustada. Palun seda meeles pidada ja mitte olema kitsid heade sõnadega. Juhid on selle auga ära teeninud. Meil on head bussijuhid.

Kas töötate koroonakriisi ajal kodukontoris? Millised tööd on teoksil?
Minu töö on kogu aeg sõltuv arvutist ja asukohast ei sõltu. Kodukontoris muidugi, aga töö sisu on võrdlemisi tavapärane. Aruandlused, ülekanded, suhtlemine. Ma olen kogu aeg 24/7 valmisolekus olnud ja olen ka praegu.

Millise jälje võiks kriis pikemas perspektiivis Jõgevamaa bussiliiklusesse jätta?
Hoian liinid võimalikud tegusad, et tavaolukorra taastudes saaks kõik jätkuda. Ma olen ju ka riskirühmas ja liikumispiiranguga, ei ole busse üle käinud, aga kaugvaatlus kinnitab, et bussides on praegu kõik vajalik olemas.

JAAN LUKAS

blog comments powered by Disqus