“Suvekooli iga vahetuse esimene päev on üsna hirmus: see on pigem lärm kui muusika, mis orkestriproovis pillidest kostab,” ütles Põltsamaa noorte puhkpillimängijate suvekooli ellukutsuja, norra puhkpillipedagoog Age Korneliussen, keda Põltsamaal austavalt Bossiks kutsutakse. “Aga sellest ei maksa end heidutada lasta, sest kohe läheb paremaks: meil on suurepärased õpetajad, kes oskavad noortega töötada.”
Kuigi suvekoolis on ka individuaal- ja ansamblitunnid, on suures orkestris mängimise võimalus siiski põhiline, mis puhkpilliõpilasi Põltsamaa suvekooli tõmbab. Tänavu oli möödunudnädalases algajate vahetuses orkester seitsmekümneliikmeline, selle nädala edasijõudnute vahetuses mängib Bossi taktikepi all 80 noort muusikut.
“Teine vahetus on seekord väga heal tasemel,” kiitis Põltsamaa muusikakooli direktor ja suvekooli eestvedaja Anne Kaus. “Nii heal, et ?ostakovit?i “D?äss-süidi” noodid, mida mõnel varasemalgi aastal kapist välja on võetud, ent siis jälle tagasi pandud, läksid seekord tõesti käiku. See on väga nõudlik teos, aga paistab, et noored saavad seekord selle pähkli katki puretud.”
Kuigi meie Põltsamaal käies oli alles teisipäev ehk teise vahetuse teine tööpäev, kõlas ?ostakovit? tõesti juba nii nagu muusika, mitte nii nagu müra. Peale “D?äss-süidi” peab orkester aga homseks lõppkontserdiks esinemisküpseks saama pala Gounod’ ooperist “Faust” ja Griegi teose, milles kaastegev ka koor.
“Koor on meil n-ö projektikoor, milles laulab nii Põltsamaa muusikakooli noortekoori, Põltsamaa koguduse segakoori kui ka Loo kammerkoori lauljaid ning suvekooli ja Põltsamaa muusikakooli õpetajaid,” ütles Anne Kaus.
Bigbändi neljast loost esitatakse üks laulusolistiga, kelleks on Kaja Kaus.
Teisel ringil
Kui üldiselt toimib suvekool aastate jooksul hästi sisse töötatud mudeli järgi, siis midagi on igal aastal ka uutmoodi. Tänavu on suvekoolis jälle mõned uued õpetajad, nagu löökpilliõpetaja Enn Tammik, trombooniõpetaja Hando Põldmäe ja flöödiõpetaja Karolina Leedo. Viimase jaoks oli see tegelikult meeldiv naasmine suvekooli, ent juba uuel tasemel: kümmekond aastat tagasi oli ta Põltsamaa suvekoolis õpilase rollis. Tänavu kevadel sai ta ühele poole magistriõpingutega Taani Kuninglikus Muusikaakadeemias.
“Päris tore on siin õpetajana tagasi olla,” ütles Karolina. “Mul oli suvekooli õpetama tulles ehk selle võrra lihtsam ka, et teadsin juba, kuidas siin asjad üldjoontes toimivad. Samas saan siinset pedagoogilist pagasit ehk oma uute ideedega rikastada.”
Varasemates suvekoolides külvatud ivad on kandnud ka teistmoodi vilju: esimese vahetuse orkester mängis tänavu näiteks kunagise suvekooliõpilase Riivo Jõgi arran?eeritud pala ? Tanel Padari “Sõnad läinud”.
“Minu flööditüdrukud kilkasid loo nime kuuldes kohe: “Jess, seda me tahame mängida!”,” ütles Karolina Leedo.
Kõige suurem uudis oli tänavuses suvekoolis tegelikult see, et esimese vahetuse orkestrit ei juhatanudki Boss, vaid tema nooremad kolleegid: norralane Niels Persen ja eestlane Hando Põldmäe. Niels Persen oli Põltsamaal ka kaks aastat tagasi, jäädes kõigile meelde sellega, et dirigeeris lõppkontserdil filmi “Roosa panter” tunnuslugu roosa pantri kostüümis, Hando Põldmäe on suvekoolis uustulnuk.
“Kuna Hando on peale Eesti Muusikaakadeemia õppinud ka Stockholmi Kuninglikus Muusikaakadeemias, siis said nad Nielsiga ? üks rootsi ja teine norra keelt rääkides ? teineteisest suurepäraselt aru,” ütles Anne Kaus. “Ainult mina ei saanud kõrvalt tuhkagi aru.”
Koostöö kahe dirigendi ning dirigentide ja orkestri vahel oli ka Bossi meelest ladus.
“Väga andekas noormees,” tunnustas ta Stockholmis maailmanimega dirigendilt Jorma Panulalt endalt õpetust saanud Hando Põldmäed. Hando Põldmäe omakorda oli vaimustuses Põltsamaa suvekoolist.
Täidab tühikut
“Siin on tehtud kõik selleks, et nii õpetajad kui ka õpilased saaksid keskenduda põhitegevusele ? pillimängule,” ütles Põldmäe. “Organiseerimistööd pole üldse märgata, aga samas toimib kõik laitmatult. Järelikult korraldab suvekooli väga tugev ja kogenud meeskond.”
Suvekool on Põldmäe meelest igati tänuväärt ettevõtmine.
“Ajal, mil Eestis ühiskondlik kord vahetus ja kultuuritegemine kõhumurede sunnil tagaplaanile taandus, lõpetasid paljud taidlusorkestrid tegevuse ning kutseliste muusikute read ei saanud enam neist täiendust,” ütles Hando Põldmäe. “Põltsamaa suvekool on toona tekkinud tühikut edukalt täita aidanud: kes siin suures orkestris musitseerimise maigu suhu saanud, see üldjuhul jääbki muusikaga seotuks. Tõsi, laulupeoorkester on suuremgi, ent nii nõudlikku repertuaari ja nii viimistletud esituses ei saa seal kunagi mängida. Ja lõppude lõpuks peavadki ju iga ala inimesed ise muretsema oma ala kandepinna laiendamise eest. Seda meie, puhkpillipedagoogid, siin teemegi.”
Boss isegi tunnistas, et ta on uhke selle töö üle, mida ta Põltsamaal teinud on ja teeb. Ning lisas, et Põltsamaa muusikakool läheb iga aastaga ilusamaks ja suvekoolisõbralikumaks, linna toetus suvekoolile aga tuntavamaks. Tänavune kuumus seevastu pillipuhumist ei soodusta.
“Palav on tõesti,” kurtis Boss. “Tänagi öösel käisin kaks korda du?i all, et end veidigi inimesena tunda.”
Noored puhkpillimängijad kasutaksid öid siiski millekski muuks kui du?i all käimiseks.
“Nende meelest võiks öörahu alata internaadis kell kaks: siis, kui seltsielust isu täis on saanud,” ütles Anne Kaus muiates. “Ja tunnid võiksid hommikul alata alles kell 11.”
Selline päevaplaan jääb siiski vaid noorte unistuseks, sest eelkõige tullakse suvekooli ju ikkagi pilli mängima. Aga ega seltsielugi selle kõrvalt päris elamata jää.
Suvekooli teine vahetus näitab Põltsamaal tehtud töö tulemusi täna kell 19 kirikus toimuval solistide ja ansamblite kontserdil ning homme kell 16 kultuurikeskuses toimuval ansamblite, bigbändi ja orkestri kontserdil. Tuleval nädalal “vallutavad” Põltsamaa muusikakooli aga keelpillimängijad: suvekoolihooaeg kuningalinnas jätkub.
RIINA MÄGI