Enim tuuakse Eestisse autosid Saksamaalt

Kasutatud autode turu kohta on viimasel ajal ilmunud palju artikleid ja arvamuslugusid, mis kajastavad selle hinnatõusu, nõudluse kasvu ning tühjade müügiplatside põhjuste tagamaid.


carVertical.ee on veebiplatvorm, mis pakub oma klientidele andmeid autode esmase arvelevõtmise, omaniku vahetuse, läbisõidu näitude, avariide ja vigastuste ajaloo ning muu ostu-müügi tehingu aspektist olulise kohta.
Kahel viimasel aastal tehtud päringute põhjal on valminud uuring, mis näitab, millistest riikidest pärit autode kohta on Eestist tehtud tuhandeid päringuid.
Tulemus ei kajasta seetõttu andmeid kõikide Eestis viimastel aastatel esmakordselt arvele võetud kasutatud sõidukite päritoluriikide kohta, vaid võtab arvesse ainult neid autosid, mille kohta on kliendid taustauuringuid tellinud. Siiski annab uuring adekvaatse pildi Eesti kasutatud autode turu olukorrast ühe spetsiifilise detaili – päritolumaa – kohta.
Vaieldamatult kõige rohkem (enam kui 40%) kasutatud autosid tuuakse Eestisse Saksamaalt. See pole ka üllatav, sest tegemist on Euroopa suurima kasutatud autode müügi turuga ning Saksamaaga seob Eesti automüüjaid juba aastakümnete pikkune side, kogemus ja usaldusväärsed ärisuhted. Kui „toodud Saksmaalt“ oli kunagi kasutatud autode müügikuulutuste puhul märk usaldusväärsusest ja kvaliteedist, siis täna on tegemist pigem faktiga, et sõiduk pole varem Eestis arvel olnud.
Teisel kohal on üllatavalt Leedu 13,4 protsendiga. Tõenäoliselt on tegemist Eestile lähima soodsate hindadega kasutatud autode turuga. Võimalik, et Poola läbimine selleks, et jõuda Saksamaale, tundub paljudele ostuhuvilisetele liiga suure ettevõtmisena. Teine oluline faktor võib olla keele küsimus, sest Leedus saab erinevalt Saksamaast või Madalmaadest siiski veel vene keelega hakkama. Samuti ei tasu unustada viimase aasta reisipiiranguid, mis Baltikumi sees olid leebemad kui näiteks just Poola läbimisel. Nii ongi just Leedust saanud ajutiselt turg, kust tuuakse Eestisse märkimisväärne hulk kasutatud autosid.
Sisuliselt võrdset tulemust (6–7%) näitavad Läti, Rootsi ning Belgia, mis kahe esimese puhul on selgitatavad geograafilise lähedusega. Belgia (koos Hollandiga) on aga samuti ajalooliselt olnud Eesti jaoks oluline partner kasutatud autode kaubanduses.
Esmapilgul võib tunduda üllatav, et lähinaaber Venemaa ei ole tabelisse pääsenud. Kui riigi üldine hinnatase võib Eestiga võrreldes olla mõnevõrra madalam, siis ei laiene see printsiip kasutatud autodele. Et tegemist on Euroopa Liidu jaoks n-ö kolmanda riigig“, siis kehtivad vastastikused tolli- ja aktsiisimaksud, mis muudavad Vene Föderatsioonist kasutatud auto ostmise majanduslikult põhjendamatuks.
Puudu on ka Soome, kust ajalooliselt on taasiseseisvunud Eesti kasutatud autode müügi tegevus alguse saanud. Just sealt olid pärit Eesti esimesed rahvaautod Datsun Sunny, mille hiljem vahetasid välja Kesk-Euroopa turgudelt pärit Ford Sierra, VW Passat ja Audi 80. Ilmselt on Soome puhul tegemist keskmisest kõrgema hinnatasemega turuga, mis kasutatud autode müügile negatiivset mõju avaldab.

Emilija Bertasiute

blog comments powered by Disqus