Selle abil on valminud näiteks Ida-Virumaal ainulaadne Toila Termid ja uuenduskuuri läbi teinud Eesti esimene Rohelise Võtmega motell Waide. Tehtud ja teoksil on palju kulukaid, ent ka sisult suurejoonelisi ja seeläbi tulevikus tõenäoliselt Eesti turismile väga kasumlikke projekte.
Siiski ei ole mitte kõik Euroopa tõukefondide kaasrahastatavad ja seetõttu ka suuremate rahaliste võimalustega programmid turismiettevõtjatele lõppenud. Turismiettevõtjad, kellel on huvitavaid tootepakette ning soov neid pakkuda välisturistidele, võivad saada toetust turundustegevuste läbiviimiseks välisturgudel.
Turismi turundusprogrammi puhul on tegu nn pehmeid tegevusi toetava programmiga. Toetatakse turu-uuringute ning turundus- ja müügiedendusürituste korraldamist, samuti infokandjate valmistamist ja levitamist. Toetus võib ulatuda 75 000st kuni poolteise miljoni kroonini. Nõutav omafinantseeringu osa on 50-60%.
Milliseid taotlusi ootame? Hästi koostatud taotlus sisaldab põhjalikku ja läbimõeldud turundusplaani ning tootepakette, mis on huvitavad ja eelistatavalt pikendavad hooaega. Edukas pakett koosneb kolmest erinevast turismiteenusest. Projekti võib esitada turismiettevõtja üksi või koos partneriga.
Kahe aasta jooksul on toetust saanud 23 ettevõtet. Nende seas on näiteks AS Hansabuss, mille paljudele tuttavad CityTouri punased kõrged bussid linnas ringi sõidavad ja mis sai mullu Eesti parima turismitoote tunnustuse. Toetusesaajate seas on olnud nii suuremaid ja tuntumaid kui ka väiksemaid ettevõtteid. Olgu nimetatud näiteks Peetrimõisa Villa OÜ, Moonsund Eco, Broadline OÜ, AS Haapsalu Kuurort, AS Taastusravikeskus Viiking. Toetuse abil on end edukalt turundatud meie jaoks põhilistel sihtturgudel, näiteks Skandinaavias, Soomes ja Saksamaal, aga ka mujal, näiteks Venemaal.
Turismiettevõtjad on pidanud turundustoetust õnnestunud abivahendiks. Näiteks Mati Tarvis, Saaremaa ettevõtte OÜ Tarvise Turism / Jurna Turismitalu / projektijuht leiab, et ilma turundustoetuseta poleks suhtlemine Saksa ja Soome reisibüroode, loodusklubide ja jahisektsioonidega nii järjekindel olnud. Tänaseid tulemusi peavad nad heaks, sest on loonud hulga uusi kontakte ning tänu suurenenud töömahule võtnud tööle lisaks hooajatöölistele ka põhikohaga töötaja. Konkurentsivõime on suurenenud just madalhooajal, eriti septembris-oktoobris ja ka mais, mis oligi põhieesmärgiks.
Ulla Timmo, Põlva ettevõtte OÜ Kagureis turundusjuht, tunneb rõõmu, et ettevõte on toetuse abil saavutanud väliskülastajate arvu tõusu ja ka laienenud. Projektis püstitatud eesmärgid on täitumas Läti ja Soome turu osas ning järgmise aasta alguseks töötatakse välja uued ja atraktiivsed tooted Saksa turule.
Turismiturundustoetuse taotluse esitamiseks pole vaja jälgida tähtaegu, nende vastuvõtmine toimub jooksvalt ja taotluste menetlemise aeg on 63 tööpäeva.
Projekti kirjutamiseks on võimalik kiiresti leida EASi veebipõhisest konsultantide andmebaasist eraturu konsultant, kes tunneb hästi nii ettevõtte tegevusvaldkonda kui ka EASi toetusprogrammide tingimusi. Plaane aitab konkreetsemaks muuta ka EASi enda arenduskonsultantide eelnõustamine. Kogu info on kättesaadav veebilehel www.eas.ee.
Niisiis ? miks mitte oma turismiettevõtte arengule hoogu anda ja nautida peagi hästi tehtud müügitöö vilju.
Jane Allika,
EASi arenduskonsultant turismi tootearenduse alal