Bussifirma OÜ Eltor bussid seisavad jõude

Põltsamaa vallas Pisisaare külas tegutsev kohalik bussiettevõte OÜ Eltor on möödunud aastal alanud koroonakriisi tõttu sattunud keerulisse olukorda. Kõik ettevõtte suured reisibussid seisavad praegu töökoja hoovil jõude. Pole teada, millal jälle reisijaid ja turiste saab hakata vedama.


Kruiisituriste Tallinna sadamast enam teatavasti sõidutada vaja pole – suuri kruiisilaevu Saksamaalt ja mujalt möödunud aasta kevadest eriti Tallinna sadamas ei sildu, kui mõni üksik erand välja arvata.
Tallinki ja teiste laevafirmade liinilaevad jätkavad liiklust Tallinna ja Helsingi vahel, kuid nendega sõidavad peamiselt Soomes tööl käivad eestlased – isegi tavapärane alkoholiturism Soome ja Eesti pealinnade vahel on katkenud.
Kõik see on mõistagi mõjutanud turismisektorit. OÜ Eltor bussid Põltsamaa lähistel seisavad töökoja kõrval reas, nagu Tallinki laevad Tallinna sadamas 2020. aasta kevadel.

Üksikud sõidud toimusid

Bussiettevõtte OÜ Eltor juhataja Leo Tõnson laiutab Pisisaares asuvas ettevõttele kuuluvas töökojas käsi ning nendib, et olukord on pehmelt öeldes keeruline ja tuleviku osas on palju teadmatust.
Firma tegevust on koroonakriis mõjutanud otseselt – bussid ei sõida ja juhid on tööta. Vähesel määral tegeletakse praegu remondi- ja elektritöödega, kuid pikemas plaanis on ebamäärasus suur.
Ettevõtte bussid on Tallinnas kruiisilaevu teenindanud juba 2003. aastast saadik. 2021. aasta jaanuaris seisavad aga bussid lumisel platsil jõude. Keegi ei tea veel, kas sel aastal reisijate vedu saab uuesti alata.
„Kruiisituristide vedu Tallinna sadamas jäi 2020. aastal täielikult ära. Tavapärast kruiisihooaega õigupoolest üldse ei alanudki meie jaoks möödunud aasta kevadel – tavaliselt algab turistide vedu Tallinnas maikuus,“ märkis Leo Tõnson.
Alates 2020. aasta märtsikuust jäid OÜ Eltoril ära ka kõik teised tellimusveod: nii õpilaste ekskursioonid kui ka kõik muud, juba 2020. aasta algusest plaani võetud. Need ei saanud enam toimuda, kuna üle riigi kehtestati eriolukord. Mõned bussifirmad sulgesid riigisiseseid kommertsliine, OÜ Eltor aga kommerts- ega maakonnaliine enam ei teeninda.
„2020. aasta oli üpris sünge. Märtsist alates jäid kõik tellimused ära, aprilli- ja maikuus ei toimunud ühtegi sõitu, juunis saime kolm reisi ainult teha. Õpilaste sõidud muuseumisse, sõidud õppeprogrammide raames jäid ära, õnneks üksikud reisid septembris-oktoobris siiski toimusid. Kevadel saime natuke riigiabi, mida riik eraldas raskustes ettevõtetele palgatoetuseks. Loodame praegu valitsuse mõistvale suhtumisele.
9. veebruaril on tulemas turismisektori kriisikahjude hüvitamise täiendava toetuse infoseminar, kus on plaanis osaleda ja toetuste kohta lisainfot uurida, kuid ilmselt me ei kvalifitseeru, kuna OÜ Eltor pole otseselt ainult reisiettevõtja,“ märkis Leo Tõnson.

Päästis tööliste vedu

Osaühing Eltor on asutatud 1993. aastal ning tegutsenud sellest ajast nii reisijateveo kui ka muudel aladel, näiteks teeb elektritöid ja veoteenuseid. Praegu on ettevõttel kokku 15 bussi, kuid varematel aastatel on busse rohkemgi olnud.
„Maha müünud busse veel ei ole, aga kes neid praegu ostaks. Praeguses olukorras investeeringuid teha pole võimalik. Me ei saaks ühtäkki hakata bussivedude asemel ka mingi täiesti teise valdkonnaga, näiteks taime- või loomakasvatusega, tegelema. Ainult riigi toele lootma jääda pole ka lahendus. Ettevõtja eesmärk pole siiski kerjata, vaid inimestele tööd anda ja areneda. Elame ja vaatame, mis edasi saab,“ ütles Tõnson.
Üks asi, mis bussifirmat vee peal hoiab, on tööliste vedu. Elektrikutel on praegu samuti tööd.
„Tööliste transportimine Palmako ja Orkla tehastesse on toimunud, see on andnud bussijuhtidele tööd. Teisalt ei saa salata, et paljud bussijuhid on praeguseks juba töölt lahkunud, sest suurem osa sõite on siiski ära jäänud. Elame edasi lootuses, et millalgi saavad ekskursioonid ja kruiisireisid uuesti pihta hakata, aga siis tekib jälle kaadri muretsemise probleem – kust leida uuesti usaldusväärseid ja oma tööd hästi tundvaid bussijuhte,“ nentis Leo Tõnson.
„Koroonaviirus mõjutab kaudselt meid kõiki, kuid otseselt mõjutab see niisuguseid firmasid, kelle tegevusalaks on majutus, turism, toitlustus, aga ka reisijatevedu,“ võttis ta oma jutu kokku.
Väikebussifirma edasine käekäik oleneb suuresti sellest, missugune olukord valitseb riigis ja kui kaua kehtivad piirangud. Tuleviku suhtes midagi kindlat veel lubada ei saa.

TAAVI KELDER

blog comments powered by Disqus