Ära tapa ennast ega oma sõpra

Eelmisel aastal viis Emor Maanteeameti tellimisel läbi küsitluse turvavööde kasutamise kohta. Ühelt poolt tõid tulemused rõõmsa sõnumi – turvavööde vajalikkuses veendunud inimeste hulk on võrreldes paari aasta taguse ajaga oluliselt suurenenud. Samas varjutas head uudist see, et turvavööde kinnitamine tagaistmel ei ole paljudele veel harjumuseks saanud.

Enne kui vaatame lähemalt põhjusi, miks viiendik küsitluses osalenud inimestest tagaistmel turvavööd ei kinnita, tasub põgusalt peatuda sellel, mis liiklusõnnetuse hetkel nii taga- kui ka eesistujatega juhtub. Kujutage ette, et jooksete kõigest väest. Ootamatult kerkib teie ette sein. Piltlikult juhtub just nii liiklusõnnetus. Isegi siis, kui kiirus ei ületa paarikümmend kilomeetrit tunnis, saab inimene sellisel viisil vastu seina joostes kõvasti haiget. Kui aga kiirus on 50 kilomeetrit tunnis või üle selle, on kokkupõrge seinaga mitu korda tugevam. Seda võib võrrelda kukkumisega maja kolmandalt korruselt. 

Kokkupõrkel hoiab õigesti kinnitatud turvavöö inimest paigal. Kui turvavöö on kinnitamata, liigub keha  inertsi mõjul sõidukiirusel edasi. Kiirusel 50 kilomeetrit tunnis toimuva kokkupõrke puhul paiskub 80 kilogrammi kaaluv inimene ette jõuga, mida võib võrrelda keskmise elevandi kaaluga. Üsna tõenäoliselt tabab lahtise turvavööga tagaistuja laubaga eesistuja kukalt.  

Õnnetus ei hüüa tulles

Meedias avaldatakse tihti pilte ja kirjeldusi rasketest liiklusõnnetustest,  sageli on hukkunute nimede juures märge kinnitamata turvavöö kohta. Selliste sõnumite  taustal on raske mõista, miks teevad inimesed ikka ja jälle otsuse sõita lahtise turvavööga.

Nagu näitas möödunud aastal läbi viidud küsitlus, on peamine põhjus unustamine ja harjumuse puudumine. Selleks, et lihtlabane unustamine ei maksaks inimelu, on vajalik  teavitustöö. Kaasa saab siin aidata igaüks – tuletage aeg-ajalt oma sõpradele meelde, et turvavöö kinnitamine tagaistmel võib päästa elu. Kui see ei mõju, siis ehk aitab meenutamine, et turvavöö kinnitamine on kohustuslik ja eeskirja rikkumise eest ootab kopsakas rahatrahv.

Turvavöö kinnitamata jätmise põhjuseks nimetasid paljud küsitluses osalenud inimlikku laiskust. Eriti kergekäeliselt jäetakse  turvavöö lahti külateedel või väiksemates asulates sõites ja siis, kui vahemaa on lühike. Õnnetus aga ei hüüa tulles ning kunagi ei tea, millal ja kus keegi vea teeb. Selle eest ei kaitse ka lühike vahemaa.

On väga oluline meeles pidada, et turvavöö kinnitamata jätmise tulemuseks võib olla enda ja/või oma lähedase hukkumine. Kuigi turvavöö ei taga sõitjatele sajaprotsendilist kaitset, suurendab see oluliselt võimalust ellu jääda.

 Need 28 inimest, kes eelmisel aastal Eesti teedel kinnitamata turvavööga sõites hukkusid, võiksid täna meiega olla. Palun hoolige endast ja oma kaaslastest – kinnitage turvavöö alati   nii auto esi- kui ka tagaistmel! 

Turvavöö ajalugu

Turvavöö leiutas 1959. aastal Rootsi lennukikatapultide konstruktor Nils Bohlin, kes töötas toona Volvos. Volvo ei patenteerinud leiutist, lootes, et ka teised autotööstused selle kasutusele võtavad. Alates 1970. aastatest hakatigi turvavööd üha enam kasutama. Täna ei lasta turule ühtegi autot, kus turvavöö puudub.

iii

LIIS ROHTMETS, Lõuna Regionaalse Maanteeameti avalike suhete nõunik

Kuidas turvavöö õigesti kinnitada?

·         Turvavöö üks haru peab kulgema üle õla diagonaalis vaagnani ning teine üle vaagna ja reite ülemise osa risti keha teljega. Üle kõhu kulgev turvavöö surub liiklusõnnetuse korral siseorganid kokku ja võib seega põhjustada eluohtlikke vigastusi.

·         Turvavöö peab olema võimalikult keha lähedal, see ei tohi olla keerdus ega kortsus.

·         Ühe turvavöö all võib istuda vaid üks inimene, süles istujat ei tohi sama vööga kinnitada, sest see on eluohtlik.

·         Rasedad peavad istuma võimalikult püstises asendis. Sel juhul kaitseb turvaöö kõige paremini nii ema kui ka tema üsas olevat last.

Allikas www.mnt.ee/liikluskasvatus

blog comments powered by Disqus