Uuringud on näidanud, et kui alkohol on vähem kättesaadav, siis tarbimine ja alkoholiga seotud probleemid vähenevad. Inimestel on tulenevalt alkoholitarbimise kasvust ning sellega kaasnevast kahjust juba ammu ootused alkoholipoliitika karmistamisele. Üle poole küsitletutest arvab, et Eesti alkoholipoliitika peaks olema rangete piirangutega. Seevastu täiesti liberaalse, piiranguteta alkoholipoliitika toetajate osakaal on vaid 3%. Kuna öine müügipiirang on kehtestatud praegu vaid poolesajas omavalitsuses, tuleb alkoholi müüki piirata riiklikul tasandil.
Keskerakond on varemgi tahtnud öist üle-eestilist alkoholimüüki keelustada, aga siis on see põrkunud vastu reformierakondlaste ja justiitsministri Rein Langi huve. Tema meelest ei luba Euroopa meil alkoholismi vastu võidelda. Nii taheti lubada ka autojuhtidele pisike ?sakk?. Justiitsministeeriumi nõunik rõhutas koguni, et liiklusõnnetustest teevad enamuse kained juhid. Reformierakond esitas ju hiljuti menetlusse eelnõu, kus tahetakse uuesti lubada avalikes kohtades, parkides, tänavatel, randades juua.
Ka on Keskerakonna põhiseisukoht alkoholireklaami keelustamine meedias. Valitsuse uue eelnõuga tahtsime piirata reklaami televisioonis, lubades seda alles kella 10-st õhtul. Et lapsed vähem näeksid. Praegu võib lahjat alkoholi reklaamida õhtul 8-st ja kanget kella 9-st. Seegi ettepanek oli kompromiss, sest Keskerakond soovitas alkoreklaami televisioonis üldse keelustada. Olime kindlad, et seadus võetakse sellisel kujul ka vastu. Kuid äkki tegi ärimeeste huve esindav Reformierakond ettepaneku jätta reklaam kõige magusamale eetriajale edasi. Läks hääletamiseks. Oravatest oli selle poolt Igor Gräzin ja Tatjana Muravjova. Samuti komisjoni esimees, rahvaliitlane Mart Opmann, fraktsioonita Liina Tõnisson ja Reet Roos Res Publicast. Vastu seisid keskerakondlased Helle Kalda ja Vladimir Velman. Ka Jüri Tamm. Laar astus hääletamise hetkeks ruumist välja. Nüüd ei jäänud Keskerakonnal muud üle kui eelnõu tagasi võtta, sest alkoparunite huve me kaitsma ei hakka. Sellise liberaalsuse ja viinalembuseni oleme suures rahateenimise tuhinas jõudnud. Reklaamifirmad aga rõõmustavad. Kahju, et ka Rahvaliit läks alkoholiärimeeste huvidega kaasa. Ka kevadel hääletasid Rahvaliit, oravad ja siis ka sotside esindajad komisjonis reklaami hilisemale kellaajale viimise vastu.
Sotsiaalministeeriumi andmetel on ajavahemikus 1995-2003 kasvanud alkoholi tarvitamine 15-16 aastaste poiste seas kolm korda ja samaealiste tüdrukute seas kuus korda. Selline eelnõu võib olla kasulik ainult viinaärimeestele ja mõistagi ka reklaamifirmadele, aga see teeb kindlasti palju kahju meie kasvavale põlvkonnale. Ennekuulmatu on pikendada alkoholi reklaamimise aega meedias, kui see tegelikult tuleks seal hoopis ära keelata. Liberaalse alkoholipoliitika propageerijad Riigikogus näitavad, et peavad viinatootjate huvisid tähtsamaks oma rahva tervisest.
MARIKA TUUS,
Riigikogu liige