Kõik Alam-Pedja fännid võivad kogu südamest rõõmustada, sest juba käesoleva aasta sügisest pääsevad nad oma lemmikpaikadesse märksa hõlpsamalt.
Selleks tuleb aga parandamisega seotud rasked teeolud lähiajal lihtsalt üle elada. Looduskaitseühingu Kotkas juhi Robert Oetjeni sõnul peaks olukord, et Palupõhja mingil ajal liigvee tõttu ei pääse, varsti lõppema, sest RMK on sinna viiva tee korrastamise Euroopa Regionaalarengu Fondi raha toel tõsiselt käsile võtnud.
Ehitaja jaoks tähtaeg pingeline
Tööd lähevad kokku maksma 861 035,29 eurot ja tee peaks valmis olema tänavu 1. oktoobriks. Teid ehitavad riigihanke alusel ühispakkujad Hanso MK OÜ ja Teearu Grupp OÜ, ehitusliku järelvalvet teeb Eesti-Taani Kommunikatsiooni OÜ.
RMK metsaparandustalituse juhataja Margus Reimann ütles, et Laeva – Palupõhja teel on liikumiseks väga palju ajalisi piiranguid. “Me ei tea, mis ilm teeb järgmisel sügisel, see tähtaeg võib olla ehitajale väga tõsine väljakutse, tuleb olla valmis ka selleks, et ehitustähtaega tuleb pikendada.”
“Rekonstrueerimine hõlmab nii kraave, truupe, tee alust ja katet kui liiklusmärke. Lisaks rajatakse sihtidele mahasõidud ja teele ka mõned laiemad möödasõidukohad, tee tuleb üldiselt neli ja pool meetrit lai,” märkis Reimann.
“Laeva jõe üleujutuskohale tehakse teekate geokärje konstruktsiooniga, see täidetakse killustikuga ning peale tuleb geotekstiil, siis purustatud kruus ja kruusakate, mis peaks lõpetama olukorra, et pärast iga suurvett on vesi kogu kruusa teelt kraavi kandnud,” lisas Reimann.
Hanso MK objektijuht Raivo Hõim on teid ehitanud ja metsi kuivendanud juba paarkümmend aastat.
“Peale- ja mahasõite tuleb kokku üle paarikümne. Praegu teeme masinatega töid Laeva metskonna ringteel, me peame arvestama kõikide looduskaitseliste piirangutega ja see teeb meie töö päris keeruliseks,” tunnistas mees. Praegu töötab Palupõhja viival teel kuus meest, peagi saab neid olema tunduvalt rohkem.
Kohapealsetest töödest on puhtaks tehtud tee ääred ning käimas kraavide puhastamine. Puud-põõsad, mis tee äärest ära võetud, veetakse minema. “Kui tee ääred saavad puhtaks, on neid hiljem võimalik ka lihtsamalt niita,” märkis Hõim.
Teed tõstetakse tunduvalt
Teed tõstetakse 45 kuni 55 sentimeetrit. Tehakse uued truubid, mis samuti aitab veel paremini liikuma pääseda. Kraave ei süvendata, vaid tõstetakse sodi ja rämps välja ja veetakse minema. “Metsas toimetame küll teistmoodi, kuid euroraha kasutades peame leppima nende tingimustega, mis meile ette on kirjutatud,” rääkis Hõim.
Teekatte materjal tuleb lähedal asuvast Laeva karjäärist. Tegemist on sõelutud kruusaga, kus kivi läbimõõt on ainult seitse sentimeetrit, tee peab olema höövliga töödeldav. Hiljem, kui see osa on kinni rullitud, lisatakse 15 sentimeetri paksune kruusakiht, see annab tugevuse ja ilmastikukindluse.
Sooja talve kohta ütles Hõim, et kõigevägevam on neid kõvasti aidanud. “Oleme saanud seda aega ikka maksimaalselt ära kasutada nii truupide ehitamisel kui ka tee aluskatte rajamisel Laeva metskonna ringteel. Seal on ettevalmistused suures osas tehtud, raskete talveoludega poleks me suutnud seda küll teha,” nentis ta.
“Minul on küll suur au töötada Alam-Pedja looduskaitsealal, see töö annab mulle hindamatud kogemused,” tunnistas mees. Lapsena on Hõim Palupõhjas käinud, siis võtsid vanemad ta kaasa jõhvikale. “Need mälestused on ähmased,” tunnistas ta.
Loomi on ta juba päris palju näinud, kuid karuga pole veel Alam-Pedjal kohtunud, kuigi muidu on ta seda looma looduses näinud küll.
Liiklemine läheb raskeks
i
Hõim oli siiralt üllatunud, et Palupõhja teel väga palju rahvast liigub. “Ka vihmastel ja udustel päevadel käib siin päris palju inimesi, ju see kant pakub siis ikka huvi,” tõdes ta.
RMK looduskaitsetalituse juhataja Kristo Kokk ütles, et töid peaks saama teha nii, et teed päris kinni panna ei tule. Ehituse aeg on aga lühike ja tööd tuleb teha looduskaitsealal, seega on liiklemine kindlasti häiritud. Kõige keerulisem on geokärje paigaldamine ja selleks ajaks tuleb tee tõenäoliselt siiski sulgeda.
RMK metsaparandustalituse poolne objekti juht, metsaparandaja Rein Kilgi lisas, et õhtuti pärast töö lõppu saab kindlasti jälle sõita, tee ei pea olema suletud ööpäev läbi.
Väga tihedalt suhtlevad tee-ehitajad Palupõhja looduskooliga ja Robert Oetjeniga. Kindlasti saab tema käest kõige täpsemat infot, kuid operatiivne teave peaks olema kättesaadav ka internetis.
Palupõhja tee korrastamine
*Rekonstrueeritakse kaks teed:
*Töö käib Laeva metskonna ringteel pikkusega 6,79 km
*Laeva-Palupõhja teel pikkusega 10,63 km
*Laeva-Palupõhja tee rekonstrueeritakse kuni selle lõpus oleva looduskeskuse parklani
*Tööd käivad projekteerimisbüroo Maa ja Vesi koostatud “Maaparandussüsteemi teenindava Laeva metskonna ringtee rekonstrueerimise projekti” ja “Laeva-Palupõhja tee rekonstrueerimise projekti” järgi
*Lepingu kogusumma on 861 035,29 eurot
*Teid ehitavad ühispakkujad Hanso MK OÜ ja Teearu Grupp OÜ
*Ehituslikku järelevalvet teostab Eesti-Taani Kommunikatsiooni OÜ
i
HELVE LAASIK