Teiste hulgas osales maasturite suurel suvesõidul Matkajate-nimeline meeskond koosseisus piloot Andres Tuisk, vintsman ja teine piloot Anti Kiiver ning kaardilugejast siinkirjutaja. Kolme tõsisesse võistluspäeva jätkus sõitu nii karjääri liivasel-kivisel-vesisel pinnasel kui ka tõsist müttamist soos ja mudas, aga ka ebameeldivalt pikki ülesõite ehk siis kulgemisi mööda tavalist maanteed ühelt etapilt teisele. Näiteks Kõpust Jõesuusse oli umbes 40 km hullu kruusateed.
Võistlustaktika algab juba võistkonna registreerimisest, sest registreerimisjärjekorrast sõltub stardijärjekord ja sellest omakorda see, kui korralikult etapi trass juba üle sõidetud on. Muidu on võistlused nagu võistlused ikka: on tarvis orienteeruda maastikul ning tähistatud punktid ?ära võtta?. See tähendab esimesel päeval põhiliselt fotoalast tegevust. Pildil peab selgelt näha olema võistleja, kes ühe käega hoiab kinni masinast ja teisega punkti tähisest, samuti auto registreerimisnumber või võistkonna number.
Esimene päev läheb edukalt ? karjäärikatsel saavad võetud kõik punktid, meeskond on väsinud ja mudane, ent kõigil on näod nalja täis. Kuid mis puutub maasturisse? siis see on pisut lagunenud: radiaator lekib, roolivarras on kõver, roolivõimu pumba laager on üles öelnud ja elektrilise vintsi releega on probleeme.
Veepunktid ja ?laulupidu?Teine võistluspäev. Enne starti kontrollib politsei, kas juhil mitte alkoholipromille veres pole. Ja mõnel on, mis seal salata. Õhtuti võetakse ju ikka õlut ning muud napsi. Promillimeeste võistkondadel lükkub start edasi.
Kolme erineva etapi vahel valides otsustame alustada sellest, kus kohustuslikud veepunktid. Suvesõidu omapära on nimelt see, et on ka veekatse ehk siis võistkonnal on kaasas ka ujuvvahend, millega tuleb veekogul liikuda ning seal mõned punktid võtta. Punktide väärtus on aga piisavalt suur, et vaeva näha.
Põrutame Kõpust Sudiste kanti ja hakkab pihta ? muda, muda, muda. Väikse soojärve ääres jätkub müttamist paljudele, sest lisaks meie võistlusklassi omadele on seal ka ATVde ja teiste võistlusklasside punktid. Kel lähemat huvi võistlusklasside vastu, see vaadaku 4×4 kodulehekülge, kus täpsem info kirjas. Samuti saab sealt uurida täpsemaid võistlustulemusi.
Otsustame edasi liikuda, teadmata, et järve teises otsas ootab paras ?laulupidu?: oja ületades on mõni masin juba lootusetult uppunud ja teised hullult mudas kinni. Aga kõigi viperuste ja vintsiprobleemide kiuste jõuame me kohale. Auto tehnilist seisukorda silmas pidades on kõige õigem minna etapi fini?isse, aeg fikseerida ning tagasi pöörduda, sest teise päeva etteantud kümnetunnine aeg hakkab otsa lõppema ja kui selle ületad, siis hakkavad trahviminutid nullima vaevaga kogutud punkte.
Viimane sukeldumine, oja ületavatel meestel on vesi rinnuni ning teises kaldas ootamas paks ja sitke muda. Edasi saab ainult vintsides. Lõpuks pääseme mööda kõva metsaalust fini?isse.
Tegelikult oleks võinud teha etapi stardi, võtta paar maapunkti, veepunktid, fini?eerida ning järgmisele etapile minna ja rohkem punkte koguda, aga see on tagantjärele tarkus. Ning kes teab, võib-olla oleks maastur sellise taktika puhul üles ütelnud. Esimesel võistluspäeval olime kaheksandad, kuid laupäev soos ilmselt langetab kohta. Kogu lootus jääb pühapäevale ? karjäärikross tuleb sõita võimalikult hästi.
Kuhjaga kogemusi
Laupäeva õhtul on pidu! Tantsuks mängivad-laulavad Anè ja Gunnar Loho ning karaoke kestab hiliste öötundideni. Enne seda aga on vintsmanidele võistlus ? kes kiiremini vintsi välja veab ja tagasi kerib. Proovivad nii võistlejad kui kohalikud noorsandid. On ju suvesõit kohalikes alati palju elevust tekitanud ja miks mitte siis ka proovida, kuidas see vintsmani elu on. Aga mõned mehed keevitavad ja remondivad veel kesköölgi masinat?
Pühapäeva hommik on vihmane. Roolivarras on vahetatud. 10.21 on meie start ja 10 ringi karjääris kihutamist algab. Publikut on kohale tulnud vihmasest ilmast hoolimata päris palju ja põnevust on neile küllaga. Kümne ringi läbimiseks kulub umbes tund, mõni masin ütleb üles, kuid meie lõpetame edukalt.
Nüüd jääb üle vaid tulemusi oodata. Enne laagrisse minekut tanklast läbi, suurem muda ja pori maha pesta, kohvi juua ja siis laagrisse tagasi. Autasustamine algab alles 20.30 paiku. Meil küll karikat ja esikolmiku kohta pole, kuid 13. koht 22 TR-1 klassi (arvukaim võistlusklass üldse!) masina hulgas ning kuhjaga kogemusi annavad teatava rahulolekutunde ja optimismi minna järgmisele võistlusele Klaperjaht 2007, mis toimub 24.-26. augustini Helme vallas Valgamaal.
Mis seal salata, mullu samal üritusel kohal olles sai off-roadile sõrm antud ja nüüdseks on see spordiala võtnud nii käe kui ka südame.
TIINA SÄÄLIK
Matkajate meeskonna kaardilugeja