Jõgeva kunstikooli direktor Kaia Lukats köitis meremaalid hauginahka

Kaia kujundatud ja köidetud Aili Vindi “Mereraamat” rändas Pariisi köitekunsti näitusele. Köide on kaaluka sisuga, tutvustades nii Eesti maalikunstnik Aili Vinti kui ka naha- ja köitekunstnik Kaia Lukatsi loomingut.


Hauginahk oli huvitav leid, mida Kaia ei olnud varem oma töödes kasutanud. Raamatu kaant kaunistab alumiiniumtahvel, millele on laseriga söövitatud raamatu autor ja pealkiri. “Olen tulemusega rahul. Hauginahk sillerdab nagu merepõhi Aili Vindi maalidel,” rõõmustab Kaia. 17. novembrist kuni 12. detsembrini oli Pariisi linnavalitsuse hoones Prantsusmaa köitekunstiühingu ARA France korraldatud rahvusvahelisel köitekunstinäitusel väljas 215 autoriköidet 19 riigi esindajatelt. Nende hulgas 11 Eesti naha- ja köitekunstniku tööd. Näituse teema oli “Ookeani köited”. Iga kunstnik pidi valima raamatu ‒ sobilik oli kõik ookeani-, mere- ja veeteemaga seonduv.

Sobiva raamatu leidmine “paras pähkel”

Kaia tunnistab, et sobiva raamatu leidmine oli alguses “paras pähkel”. Tänu headele kolleegidele ja toredatele sõpradele jõudis ta Aili Vindi mereteemalise raamatuni. “Arutasin oma Tartu kolleegiga, millist raamatut võtta ja kolleeg soovitas Aili Vinti. Kui kunstikoolis õpetajatele rääkisin, pakkus Elita Järvela kohe Aili Vinti,” muigab Kaia, kuidas erinevad inimesed sama raamatut soovitasid.

Kaiale on küll tuttavad Vindi meremaalid, ent tema tööde raamatust ei olnud ta veel teadlik. Veebist uurides selgus, et on olemas “Mereraamat” (“The Sea Book”), mis on kirjutatud kahes keeles ‒ nii eesti kui inglise. See haakus ideaalselt Pariisi näituse teemaga.

Raamatupoodi külastades aga selgus, et “Mereraamat” on saadaval ainult veebipoes. Enne ostu võttis Kaia ühendust kirjastusega Tulikiri, et uurida kuidas teos on köidetud.

“Minule üllatuseks pakuti, et kirjastus saadab mulle kingitusena kaks raamatut,” meenutab Kaia, kuidas raamatu otsimine ootamatu lahenduseni viis.

Kaia kinnitusel on “Mereraamat” trükitud kvaliteetselt, kuid kunstniku jaoks on paras väljakutse liimköitest raamatu uuesti köitmine. “Selleks, et raamatut uuesti õmmelda pidin lahti lõikama ja lehed poognateks ühendama jälgides, et lehekülje numbrid klapiksid,” selgitab Kaia tööprotsessi ja lisab, et see on millimeetri täpsusega töö.

Ainulaadne ja omapärane stiil

Raamatute köitmisel on Kaial välja kujunenud oma käekiri ‒ oma stiil, mis lähtus tema käekottide valmistamise viisist. Nahakunsti õppides, meeldis talle erinevaid ideid välja mõelda, leiutada ja valmis õmmelda.

Kaia on väga rahul, et leidis eneseteostust just naha- ja köitekunstis. Köitekunsti näitusi toimub sageli nii Eestis kui ka välismaal – üks näitus ei jõua veel lõppeda, kui juba järgmine on ootamas. Regulaarselt toimuvatest köitekunstinäitustest võtab osa küllaltki palju eestlasi ning tihti on saadud ka konkurssidelt auhindu. Kaialgi on nende seas ette näidata mitmeid tunnustusi.

Nahakunstnikuna hindab Kaia oma loomingus omanäolisust, minimalismi ja praktilisust. “Oluline on, et raamatut oleks hea käes hoida ja avada. Öeldud on, et hea disain on see, mis hästi töötab,” märgib ta.

Tavaliselt on rahvusvahelistel näitustel 200-500 köidetud teost erinevatelt autoritelt, millest tuleb eristuda. Raamatut köitma asudes ei alusta Kaia praktilist tööd enne, kui idee on küps ja vajaminevad materjalid kokku kogutud. “Töö peab olema põnev väljakutse,” märgib köitekunstnik.

MARGE TASUR

blog comments powered by Disqus