Töötukassa saab aidata ka töötajaid

Ootamatu seljavigastuse tõttu sattus ohtu tubli töömehe edasine karjäär, raskes olukorras tuli talle ja tema tööandjale aga appi töötukassa, kes aitas muretseda just selle vaevuse leevendamiseks sobiva abivahendi.


Aktsiaseltsis Vooremaa Teed pikka aega autojuhina töötanud Teet Musta tabas puhkuse ajal ootamatu vigastus, mis ei võimaldanud tal samas ametis jätkata. “Firma pakkus edasist tööd lukksepana,” lausus Teet Must. “Probleem oli seljas: ma ei talunud enam koormust ega saanud kaua ühe koha peal istuda. Arst soovitas mul pöörduda töötukassasse, et saada töökohta selline tool, mis aitaks selga fikseerida ning tagaks soodsama tööasendi.”

Kõik ei jää kohe meelde

“Ma ei olnud varem töötukassaga kokku puutunud ning ei teadnud, mida mulle seal öeldakse,” jätkas Teet Must. “Töötukassa inimesed olid aga väga abivalmis, sooviti teada, millist tooli ma tahaksin ning saadeti mulle e-mailile sobivate toolide lingid, et saaksin nad üle vaadata ja endale kõige sobivama välja valida. Valiku tegemisel tuli arvestada näiteks ka seda, et tool töökotta kõlbaks – see pidi olema õli- ja sädemekindel.”

“Teet Musta terviseprobleeme me teadsime ja seetõttu pakkusime talle ka sobivamat tööd,”  lausus aktsiaseltsi juhatuse liige Aivar Aigro. “Kõik vajalikud oskused olid tal olemas, sest ta oli ka varem oma masinat remontinud ning teehooldemasinad on põhimõtteliselt ühesugused. Töökojatooli muretsemine abivahendiks oli aga ka meile üllatuseks, ka meie ei teadnud, et selline võimalus üldse olemas on. Hea initsiatiiv töömehe poolt, tänu sellele oleme ka meie nüüd asjaga rohkem kursis.”

“Tööandjate teabepäevadel räägime oma võimalustest, aga kui tööandjal hetkel sellist muret ei ole, ei jää see loomulikult ka meelde,” ütles töötukassa Jõgevamaa osakonna juhataja Liina Võsaste.  “Jõgevamaal oli see alles teine taoline abivahendi muretsemise juhtum. Alates 1. juulist töötab Jõgevamaa osakonnas tööandjate konsultant Maiu Veltbach, kes tööandjatega suheldes viib ennast nende muredega kurssi ning piirkonna ühe tööandja külastamise käigus tuligi juba välja juhus, kus me saame veel ühte inimest aidata.”

Töökojatool tasuta kasutamiseks

“Taotluse saamise järel käisime juhtumikorraldajaga kohapeal olukorda hindamas, omapoolse hinnangu andis ka Astangu kutserehabilitatsiooni keskuse ekspert ning seejärel tegi töötukassa otsuse, et see abivahendi vajadus on põhjendatud,” kirjeldas Liina Võsaste Teet Mustale sobiva abivahendi muretsemise protsessi.

“Taotlust lahendades jälgime kindlasti seda, et inimesel on abivahendit vaja just töötegemiseks,” lausus osakonnajuhataja. “Kui tal on aga abivahendit vaja igapäevases elus toimetulemiseks, siis saavad teda aidata kohalik omavalitsus, maavalitsus või sotsiaalkindlustusamet.”

Töökojatool anti Teet Mustale ja Vooremaa Teedele esialgu lepingu alusel tasuta kasutamiseks kolmeks aastaks. “Kui inimene töötab edasi, saame lepingu tähtaega pikendada, kui ta aga lahkub mingil põhjusel töölt, tuleb abivahend meile tagasi ning võib-olla saame anda selle kellelegi teisele, kes on samasuguses olukorras,” lausus Võsaste.

“Tooli üleandmise järel on töötukassa inimesed juba käinud ka vaatamas, kas abivahend leiab rakendust, ning on nähtuga rahule jäänud,” lausus Aivar Aigro, kelle sõnul tööandjale abivahendi soetamisega rahalisi kulusid ei kaasnenud. “Peame täitma lepingulisi tingimusi ning jälgima, et töövahend oleks korras ning et seda ka kasutataks.”

Kasutajale hädavajalik vahend

Teet Mustal jagub abivahendile vaid kiidusõnu. “Tool on väga hea ja seljale langev koormus on tänu sellele kindlasti väiksem. Tooli seljatugi on reguleeritav ja käib liigutades selja järgi, ka tooli kõrgus on väga sobiv,” lausus ta.

“Kui terve oled, siis ei saa arugi, kui hea on terve olla,” nentis Teet Must. “Soovitan ka teistel abivajajatel pöörduda töötukassasse, nad aitavad teid kindlasti.”

“Konkreetne juhtum oli meie jaoks esimene, kus initsiatiiv tuli kliendilt,” lausus Liina Võsaste. “Väga huvitav oli koostööd teha ning meil on hea meel, et see asi positiivselt lahenes ja inimene saab nüüd oma tööd paremini teha. Ka tööandja oli väga vastutulelik ning see on see on sellise juhtumi puhul väga oluline.”

Liina Võsaste kutsub töötajaid töötukassaga julgemalt suhtlema. “Alati tasub rääkida, lahendused pealtnäha keerulistele probleemidele võivad olla väga lihtsad. Töötajad kardavad, et kui nad räägivad oma tervisemuredest tööandjale, võivad nad oma töökoha kaotada. Kui ei julge tööandjaga rääkida, võib alati otse meie poole pöörduda ning siis selgub, kas me saame aidata. Oluline on, et oleks julgus tulla ja rääkida. Me räägime kogu aeg, et me ei oska inimeste mõtteid lugeda – mida rohkem inimesed ise räägivad, seda lihtsam on meil neid aidata.”

MATI ALEV

blog comments powered by Disqus