Nädal tasuta bussisõitu: lõbusõit ja rohkem reisijaid

Bussijuht Rein Tooming

Nädal pärast tasuta maakonnasiseste bussiliinide kehtestamist, ütleb MTÜ Jõgevamaa Ühistranspordikeskuse juhatuse liige Heldur Lääne, et kõik on päris hästi käivitunud. Lääne sõnul on reisijate arv pärast esimese nädala kokkuvõtet veidi kasvanud.


Küllap oleks sõitjaid rohkemgi olnud, aga juuli on teatavasti kõige sõitjatevaesem kuu. Samas on väiksema sõitjate arvuga perioodil üleminek tasuta ühistranspordile lihtsam. Kuid nädalasest tasuta bussisõidust ei saa veel kaugele ulatuvaid järeldusi teha. Huvi ühiskaartide vastu on seoses tasuta sõitmise võimalusega kasvanud ja neid on vaja kogu Eestis, seetõttu on ühiskaarte hetkel nõutust vähem olnud pakkuda. Selles osas tuleb kannatust varuda, sest kellelgi sõit sõitmata ei jää ning ühiskaardita inimene saab bussijuhilt peale sihtkoha teatamist vastu nulleurose paberpileti. Heldur Lääne sõnul ei saa tegelikult väita, et maakonnaliine oleks liiga vähe, vaid probleem on hoopis selles, et inimesi on maal väga väheks jäänud ja see mõjutab ka bussireisijate arvu. Heldur Lääne sõnul ei ole Jõgevamaa Ühistranspordikeskusele veel tänavuseks aastaks planeeritud dotatsioonisummat eraldatud, ehkki hiljuti käis ta Maanteeameti peadirektori jutul seda summat välja kauplemas ehk täpsemalt väljendudes kaitsmas. Heldur Lääne ütles, et kahe tunni vältel vaieldi sellel teemal päris tõsiselt, kuid lõpuks leiti kuldne kesktee ja ta usub, et Jõgevamaa Ühistranspordikeskus tuleb kokku lepitud summaga aasta lõpuni toime. Kui tasuta sõit maakonnaliinidel jätkub ka tuleval aastal, teavitatakse ühistranspordikeskusi sellest peale järgmise aasta eelarve vastu võtmist. Heldur Lääne usub, et mingit rohkemat infot tasuta bussisõidu kohta üles panna ei ole tarvis, sest liigse info kuhjumisel suudab inimene seda vähem vastu võtta. Tegelikult on sõiduplaanide viimases lahtris kirjas, kas ühe või teise liini näol on tegemist maakonna- või kaugliiniga. Lisaks on iga maakonnaliini teenindava bussi ukse juures silt „tasuta.“ Jõgevamaa Ühistranspordikeskuse juhataja sõnul ongi maakonnaliinid üles ehitatud kohalike püsisõitjate peale ning selle põhjal on ka busside täituvus ja liinide vajadus paika pandud.

Jõgevamaal on olemas ka need maakonnaliinid, mis ulatuvad maakonna piirest kaugemale. Möödunud aasta lõpus käivitus Jõgeva-Tartu liin, mis sõidab sihtpunkti Palamuse ja Luua kaudu. Üks selline ringiga sõitev Tartu maakonnaliin sõidab Jõgevamaale. Need inimesed, kellel on piisavalt aega pikemaks bussisõiduks, saavad sel moel siit tasuta Tartusse sõita. Rakverest Kallastele sõidab üks kaugliin, mis suvisel perioodil teenindab reisijaid pileti ostmisel, alates 1. septembrist on see liin tasuta. Tasuta bussiõidu võimalust hinnates lausus Heldur Lääne, et erinevaid asju saab korraldada mitmel moel. Praegu langetati niisugune valik ja tõenäoliselt oli see mõistlik, sest maakonnaliinidele minevast summat maksti nagunii 70 protsenti kinni dotatsiooni näol.

Bussijuhtidele tuli tööd juurde

ATKO bussijuht Rein Toominga sõnul ei ole paljudel sõitjatel veel siiani ühiskaarte. „On ka neid, kes tulevad bussi peale ja hakkavad raha otsima ega teagi, et nüüd tasuta sõita saab. Paljudel vanematel maainimestel ei ole ühtegi ajalehte tellitud ja võib-olla nad ei vaata ka kuigi palju telerit ega kuula raadiot ning ei pane ka bussi ukse juures olevat silti kirjaga tasuta tähele,“ arutles Rein Tooming, kes lisas, et olgugi et tasuta lõunaid ei ole, siis nüüd maakonnasisese bussisõidu näol on. Bussijuhile tõi tasuta sõitmisele üle minemine tööd juurde, sest nad peavad ära fikseerima, kes kuhu sõidab. Reede hommikul tuli ka sellistest peatustest inimesi bussi peale, kus muul ajal ei tavaliselt pole tulnud. „Esmaspäeval tulid Tormast naised bussiga lihtsalt lõbusõitu tegema, et proovida, kuidas ilma rahata sõitmine sobib. Minu arvates oli tasuta sõitmisele üle minemine õige tegu, sest ega piletiraha arvestataval hulgal ei kogunenud. Päeva kassa jäi alla 50 euro. Bussiga liinil olles näen, et paljude maaelanike hoovis on mitu autot ning need inimesed teevad kulutusi autole, seega ta bussiga sõitma ei tule,“ arutles Tooming. 

TOOMAS REINPÕLD

blog comments powered by Disqus