Käsitöömeistrina moekunstnike keskel

Möödunud nädalal sai Tallinnas teoks üks Eesti moeaasta tippsündmusi, Tallinn Fashion Week ehk Tallinna moenädal. Neljal päeval, kolmapäevast laupäevani, sai Kultuurikatla laval näha kahtkümmend kaht rõivakollektsiooni. Eesti moekunstnike “raskekahurväe” seas astus oma loominguga üles ka Põltsamaa käsitöömeister Katre Arula.


Kui Eesti Moekunstnike Ühenduse näitustel oli Katre varemgi esinenud, siis Tallinn Fashion Weekil (TFW) oma kollektsiooniga väljatulek oli oluliselt kaalukam samm moemaailma suunas. Et see astutud sai, selle eest on Katre Arula enda sõnul tänu võlgu moekunstnik Anu Hindile.

“Tema on minusse ikka uskunud ning mind mitmesse ettevõtmisse kaasanud,” ütles Katre Arula.

Kuus aastat tagasi osales Katre Anu Hindi kutsel näiteks Shanghai maailmanäituse EXPO 2010 Eesti paviljonis toimunud moenäitusel “Olla eestlane”. Kolm aastat tagasi, kui Katre valmistas ette oma raamatut “Ajatud lapitööd”, oli aga Anu Hint see, kes koos oma tütrega Katre loomingut fotodele jäädvustada aitas. Möödunud aastal pildistas Anu Hint  Katre palvel üles tema rõivakollektsiooni “Värviline hall”, mida esitleti mullusel Mardilaadal.

Nüüd siis tuli Anu Hint välja ideega, et nad võiksid Katrega TFWi tavapärase pooletunnise moešõu aja omavahel poolitada ning kasutada ka ühiseid mannekeene. Katre võttis pakkumise vastu ja nii saatiski Anu Hint TFW peakorraldajale Anu Kikasele mõned fotod näidistega kummagi rõivaloomingust. Vastus tuli pärast üsna pikka pausi, ent see oli positiivne. Ja siis tuli kiiresti tegutsema hakata.

Uue kollektsiooni “seeme” oli Katrel juba olemas. Selle moodustasid kleidid, millega ta oli osalenud Eesti Rahvakunsti ja Käsitöö Liidu konkursil “eesti-keha-kate2” ja Eesti Moekunstnike Ühenduse näitusel “Läbipaistev mood”.

“Juba neid kleite tehes mõtlesin sellele, et need tulevasse kollektsiooni sobituksid,” ütles Katre. Moekunstnike ühenduse näitusel (see oli väljas juuni lõpus ja juuli alguses Tallinna vanalinnas Katariina kirikus) eksponeeritud kaunist valgest kleidist sai TFW moešõul näiteks kollektsiooni avakleit.

Üldiselt oli Katre Tallinnas näidatud kollektsioon aga üsna värviline ja lilleline.

“Talletasingi sellesse kollektsiooni justkui tänavuse suve,” sõnas Katre.

Ühtekokku valmis tal kaheksateist kleiti, millest kaks käisid moešõu ajal laval teistki korda, aga siis juba komplektis vesti või jakiga. Kõik kleidid on maksipikkuses ning kanda sobiks neid näiteks suvistel muusikafestivalidel.

Puhkab festivalidel

Katre suved mööduvad enamasti tööd tehes. Põhilisteks puhkepausideks kujunevad just need päevad, mille ta pere ja sõprade seltsis muusikafestivalidel veedab. Sellistel festivalidel, nagu Juu Jääb, Sõru Jazz ja Accoussion Live käib Katre meelest pisut teistsugune rahvas ja sellest tuleneb ka pisut teistsugune riietumisstiil. Katre uue kollektsiooni kleidid võiksid sobida just sealsesse konteksti, aga miks mitte ka tubasesse talveootuse aega.

“Kui seda stiili kuidagi määratleda, võiks seda nimetada natuke romantiliseks ja natuke boheemlaslikuks,” arvas Katre.

Uut kollektsiooni luues kasutas ta enamasti ära kapis seisnud kangad, millest mõnigi tuletas Katrele meelde minevikuseiku. Ühe puuvillase kanga ostis ta näiteks juba keskkoolitüdrukuna. Oli veel defitsiidiajastu ja Katre seisis Tartus pikas kangasabas koos elutarkade vanaprouadega. Nood soovitasid, et võtku ta kangast kohe terve tekikoti jagu. Et kanga laius oli ainult 90 cm, tähendas see seda, et kangast tuli osta kaheksa meetrit!

Vanu, aga ka mõningaid uusi kangaid asus Katre kombineerima talle palju tunnustust toonud autoritehnikas — kindakirjatehnikas — kaunistustega. See lõi mõtte nii käima, nagu oleks tegemist olnud plahvatusega. Kaunistusmotiivid leidis Katre, nagu varem, enamasti rahvakunstist. Ent mõned motiivid on võetud ka omaaegse ajakirja Nõukogude Naine mustrilehtedelt. Algselt olid need mõeldud kampsunile või vestile kudumiseks või silmamiseks.

Päris mitu Tallinnas näidatud kleiti on n-ö omanikuga: mõne on Katre teinud endale või oma tütrele, ühe ka kliendile. Õnneks oli too nõus selle moeetenduse ajaks välja laenama. Enamiku kleite tegi Katre siiski mitte kindlale kandjale, vaid lihtsalt standardmodellidele sobivas suuruses. Anu Hindi ja Katre Arula kollektsioone esitlesid kümme agentuurist palgatud modelli, kellest igaüks sai poole tunni jooksul neli korda laval käia: kaks korda Anu ja kaks korda Katre disainitud rõivastes.

Ise vaatas videolt

“Lava taga oli etenduse ajal ikka päris mõnus tohuvabohu ja rabistamine. Võtsin veel tütre Triinu ja tema sõbranna lava taha appi, aga ikka läks modellide valmissättimisega kiireks. Ent kui tagantjärele videot vaatasin, siis modellide olekus mingi ärevus või närvilisus küll ei peegeldunud: nad astusid ikka mõõdetud sammul mööda lava, naeratus näol. Nad olid tõelised professionaalid!” ütles Katre Arula.

Tema moešõu taustaks kõlasid Mari Jürjensi loodud ja esitatud laulud. Mari Jürjens on üks Katre vaieldamatuid lemmikuid. Tänu ühele tema Facebooki postitusele avastas Katre enda jaoks ka akustilise muusika festivali Accoussion Live. Selle festivali nn meeleoluvideo juhatas sisse ka Katre moeetenduse Kultuurikatlas.

“Festivali korraldajad lubasid mul seda lahkesti kasutada ja “sulatasid” oma pildiritta oskuslikult ka fotod minu kleitidest,” sõnas Katre Arula.

Moeetendust nägi ta, nagu öeldud, alles tagantjärele ja video vahendusel.

“Ei tea, kas hakkan vanaks jääma, aga etendus meeldis mulle endalegi,” sõnas Katre.

Ka publikult ja asjatundjatelt on tema kollektsiooni esitlusele tulnud positiivset tagasisidet. Kleitide ostusoove on samuti laekunud.

“Praegu hõljun, ausalt öeldes, veel natuke õhus, aga kui maa peale tagasi tulen, vaatan üle, millised kleidid maha müüa saan,” ütles Katre.

Enne Kultuurikatla šõud ütles ta telefonivestluses, et võttis Tallinn Fashion Weekil ülesastumise ettepaneku vastu sellepärast, et käsitööseltskonnas on ta hakanud end juba liiga mugavalt tundma. Nüüd, pärast tähtsat etteastet, kinnitas ta, et peab end endiselt käsitöömeistriks, mitte moekunstnikuks.

“Ma ei tunne, et mind oleks n-ö moemaailma vastu võetud. See on siiski teistmoodi ringkond kui käsitöörahva oma,” tõdes Katre Arula.

Tema moeetenduse video on leitav portaalist Elu24.

RIINA MÄGI

blog comments powered by Disqus