Jõgeva luterlik kogudus käis Piirissaarel

Möödunud laupäeval käisid EELK Jõgeva koguduse liikmed, nende koostööpartnerid Soomest Rankost ning teised koguduse sõbrad laevaekskursioonil Piirissaarel, kus tutvuti sealse  looduse, kultuuriväärtuste ning samuti kohaliku elulaadi ja traditsioonidega.

EELK Jõgeva koguduse esimehe Mare Rosina sõnul on Piirissaare külastamine sedavõrd populaarne, et laevareis saarele tuli ära tellida juba juuni keskel.

“Sõitsime saarele laevaga Alfa Tartust. Reis kestis Emajõel kolm tundi ja Peipsil tunni. Tegime paaritunnise ringkäigu saare kirdeosas, kus paiknevad kolm küla – Saare, Tooni ja Piiri. Uudistasime saare hooneid, elumaju, kauplust, mis praeguseks suletud (kohal käib kauplusauto), õigeusu kirikut, mis koguduse liikmete vähesuse tõttu praegu ei tööta jne. Vanausuliste palvela tegutseb aga tänaseni, ” rääkis Rosin.

Ekskursioonil giidiks olnud riigikogu liige Aivar Kokk rääkis, et nagu kõikjal, nii paistavad vanausulised Piirissaarelgi silma oma korras kodude ja usina põlluharimisega. “Siinsed peenrad, kus  kasvab peamiselt sibul, on kõrged, sügavate vaovahedega. Mandril selliseid ei näe,” kirjeldas ta.

Kõneldes saare loodusest, nimetas Kokk seal elavaid Eestis väga haruldasi rohekärnkonna ja mudakonna.

“Kuulsime ka sotsiaalsete olude mõjust Piirissaare elanike arvule.  Kunagi oli Peipsi ja Lämmijärve ühinemiskohal paikneval 7,8 km2 suurusel saarel seitsesada elanikku. Nüüd on neid suvel 100 ja talveks jääb viiskümmend. Kohalike elanike külalislahkust võisime kogeda, kui kohtusime mehega, kes meile maitsvat suppi pakkus, ja naisega, kellelt ostsime suitsutatud latikaid,” rääkis Mare Rosin. Tema sõnul oli laevareis elamuste- ja ka seiklusterohke. “Kui saarele läksime, sünnitas äiksevihm  põneva värvidemängu. Kui tagasi tulime, oli ühes kohas vesi nii madal, et laev jäi kinni. Mõnel reisijal oli juba hirmgi, kuid kapten palus kõigil laeva ninasse minna, nii pääses laev uuesti liikuma. Akordionipaladega lõi laheda meeleolu Johannes Haav ning pilli võtsin kätte ka ise. Rahvas laulis paljudele lugudele kaasa,” jagas Jõgeva koguduse eestvedaja muljeid.

“Koos meiega olid reisil ka sõpruskoguduse liikmed Soomest Rankost.  Sealne kogudus on abistanud mitmeid Jõgeva asutusi ja meil on hea meel, kui saame neile Eestimaad tutvustada. Soome sõbrad on osalenud ka meie reisidel Setumaal ja Vormsil,” rääkis Mare Rosin, kes korraldas laevareisil ka loterii EELK Jõgeva koguduse toetamiseks. “Loteriist laeval võtsid meelsasti osa ka need reisijad, kes polnud meie reisiseltskonnast,” lisas ta.