Inimesed on tasuta bussisõidu omaks võtnud

Tasuta ühistranspordi käivitumisest on möödunud kuu ja Jõgevamaal on maakonnasisestel bussiliinidel reisijate arv selle ajaga oluliselt kasvanud. Lähiajal käivitab AS ATKO Liinid Jõgevamaal ka uusi bussiliine.


MTÜ Jõgevamaa Ühistranspordikeskus juhatuse liige Heldur Lääne märkis, et üks kuu tasuta bussisõitu on lühike aeg, et põhjalikumaid järeldusi teha, kuid siiski on võimalus olukorda võrrelda.

„Esimese nädala vaatasin kohe üle, aga see oli varasematega võrdlemisi sarnane. Nüüd, kuu aega hiljem, on tulemused vägagi efektsed. Eelmise aasta kaheteistkümne ja poole tuhande vastu oli sellel aastal juulis kakskümmend tuhat reisijat. Üpris suur vahe,“ kinnitas ta.

Bussiga veemõnusid nautima

„Kindlasti tekkis tasuta ühistranspordi vastu juba eelnevalt suur huvi. Unustada ei saa ka meie kuuma ilma. Sõidetakse massiliselt veekogude äärde, on lisandunud suvitajaid linnast ja muidugi ka lihtsalt huvireisijaid. Tulemused on rõõmustavad, sest kui miski selles sfääris on oluline, siis reisijate arv ennekõike,“ ütles Lääne. Tema teada on nii mõnigi pensionär  tänu sellele, et sõit on tasuta, oma kodupiirkonnas lihtsalt huvireisi ette võtnud. „Soovitakse vaadata, mis  toimub. Muret tekitavad muidugi põuakahjustused, sest oleme ju kõik hingelt põllumehed.“

Buss rongile konkurendiks

Ka AS ATKO Liinid Jõgeva osakonna veokorraldaja Kristi Nõmmiku  sõnul on sõidetakse pärast tasuta ühistranspordi käivitamist bussidega sagedamini. „Lisandunud on ka uusi sõitjaid. Paljud sõidavad liinibussiga Kuremaa randa. Tundub, et Jõgevamaa rahvas on tasuta ühistransporti omaks võtmas.”

„Mitmed väärikamas eas prouad on öelnud, et miks nad peavad sõitma Tartusse rongiga, kui seda on võimalik ka tasuta bussiga teha. Hommikul kell kaheksa sõidab tasuta buss tõepoolsest Tartusse ja õhtul kell kuus tuleb tagasi. See buss teeb küll ringi Kuremaa ja Palamuse kaudu, kohtade täituvus on aga suur,“ lisas dispetšer Tiia Viksi. „Tasuta ühistranspordi temaatika on meie osakonda ka rohkesti telefonikõnesid toonud,” lausus ta.

„Bussijuhid on tähele pannud, et nüüd sõidavad bussiga tihedamini needki, kes varem tegid seda peamiselt pensionipäevadel. Busside kasutamisest saab veel põhjalikuma ülevaate siis, kui algab uus kooliaasta. Sügisel alustavad ka mitmed uued bussiliinid. Seoses sellega on tarvis nõu pidada omavalitsuste ja Jõgevamaa Ühistranspordikeskusega. Bussid hakkavad sõitma Avinurme ja Lohusuu kanti, soovitakse sõiduvõimalust Vägevani,“ rääkis Kristi Nõmmik.

AS ATKO Jõgeva Liinid kontoris Jõgeval Estakaadi tänaval koostatakse maakonna busside sõiduplaanid, jagatakse bussijuhtidele teekonnalehed ja saadetakse nad teele. Pärast sõite sisestatakse sõidulehed arvutisse, arvestatakse töötunde ja palka.

Soovitakse Jõgevamaa sõidukaarte

„Esimesed kaks nädalat olid võrdlemisi pingelised. Jälgisin, ega mingeid kitsaskohti ei ilmne. Peamine oli elevus ja kohati veel parema ootus, aga enamasti oldi väga asjalikud ja heatahtlikud. Kaartide kättesaadavus oli esiti probleem, peeti miskipärast väga tähtsaks just kaardiga sõita, aga praeguseks on see mure enam-vähem lahenenud. Loodan ükskord ka need kaardid saada, mis ekstra maakonna jaoks tehtud. Aega oli eelnevaks ettevalmistuseks võrdlemisi vähe. Mäletame, kui tempokas oli juunikuul otsustamiste jada, ja üleriigiliselt ei ole võimalik kõiki vajadusi katta. Vanad varud pidasid vastu ning küllap uuedki jõuavad kasutusse,” rääkis Heldur Lääne.

Tema sõnul on praegu veel keeruline välja tuua Jõgeva, Mustvee ja Põltsamaa valla iseärasusi tasuta bussisõidu vaatevinklist. „Eeldan, et muudatused on mõjunud üsna ühetaoliselt. Haldusreformist tingitud korrektuure teeme aga pidevalt. Ees ootab 1. september ja siis peaksid ühistranspordi muudatused toimuma Mustvee vallas, samuti kahes teises omavalitsuses, aga veidi väiksemad. Muidugi on tulnud selgitada, kuidas leida sõiduinfot. Peab ütlema, et peatus.ee küllalt keerulisest süsteemist hakatakse järjest paremini aru saama.

Kindlasti on plaanis teha bussiliikluse teemaline süvaanalüüs Jõgevamaal, kus on kokku üle saja kaheksakümne liini. Töö võtab palju aega, kuid meil on hea abimeeste programm. Ühistranspordi teema sobib ka jahedamasse aega ja seda mitte ainult ilma mõttes. Kui elevus vaibub, saab jälgida igapäevast seisu,“ rääkis Lääne, lisades, et augustis toimub mitu ühistransporditeemalist üldkoosolekut.

Veokorraldaja Kristi Nõmmiku sõnu võetakse AS ATKO Liinid Jõgeva osakonda tööle ka paar uut bussijuhti.

JAAN LUKAS

blog comments powered by Disqus